Kuşlar Yeni Bir Türe Evrimleşirken Yakalandı!

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Queen Üniversitesi ve Arjantin Doğa Tarihi Müzesi’nde Güney Amerikalı kuşlar üzerine yapılan araştırma tamamlandı. Bu kuşların renk ve ötüşte önemli ölçüde farklılık göstermelerine rağmen genetik farklılıklarının küçük olduğu keşfedildi. Bu da, bu kuşların yeni bir tür oluşturma yolunda olduklarını işaret ediyor. Buenos Aires'teki Arjantin Doğa Tarihi Müzesi’nde doktora biyoloji öğrencisi Leonardo Campagna şöyle diyor:

“Darwin'in başarılarından biri türlerin değişebileceğini göstermekti. Onların yaratılışın değişmemiş, değişemez ürünleri olmadığını gösterdi. Ancak şimdi, Darwin’in en önemli eseri Türlerin Kökeni’nin yayınlanmasından yaklaşık 150 yıl sonra, türleşmeye neden olan basamakların tümünü anlamamızı sağlayan araçlara sahibiz. Türleşme, atasal bir türün 2 ya da daha fazla yeni türe ayrılması olayına denir."

Bilim insanları farklı türleri doğuran çeşitli kuvvetleri anlamak için on yıllardır uğraşıyorlar. Campagna ve araştırma takımı nasıl ve ne zaman evrimleştiklerini anlamak için dokuz türü barındıran ve Güney Amerika’da yaşayan bir grup ispinozun üzerinde çalışıyorlar.

Bu çalışma erkeklerin üremede etkili olan tüylerindeki farklılıklar ve erkeklerin dişilere kur yaparken kullandıkları ötüşlerdeki değişimleri ortaya çıkardı. Grup, şimdi bu farklılıkların altındaki genleri bulmaya çalışıyor. "Aday genler" denen bu genler, yeni türlerin evriminde etkili oldukları yönünde kanıt niteliğinde olabilir ve bu da araştırmacıların evrim hakkında fikir sahibi olmasını sağlayacak. Campagna şöyle söylüyor:

"Bizimki gibi çalışmalar bize türlerin gerçekten ne olduğunu, ne gibi süreçlerden geçtiğini ve bu ve diğer türler kaybolursa nelerin kaybolabileceğini bize öğretiyor."

Campagna’nın araştırma danışmanı, Queen's Üniversitesi Biyoloji Merkezi’nde (QUBS) müdür vekili ve Biyoloji bölümünde profesör olan Stephen Lougheed. QUBS, araştırmanın esas kısmını yapıyor ve Queen’s de 60 yıldan fazla süredir çalışmalarını sürdürüyor. Kanadalı ve uluslarası enstitülerden araştırmacıları ağırlıyor. Bugüne kadar QUBS’deki araştırmalar, hakemli dergilerde yayınlanan 800’den fazla yayın ve 200’den fazla mezun veya öğrenci tezleri üretmeyi başardı.

Görsel: Mdf via Wikimedia Commons / Creative Commons license

1. Bu yazı ScienceDaily sitesinden çevrilmiştir.
  2. Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences, 2011; DOI: 10.1098/rspb.2011.2170

Dinozorlar Kuşlara Evrimleşirken Düzenli Olarak Küçüldüler!

Doğada ve Canlılarda Altın Oran Bulunduğu İddiası Ne Kadar Gerçekçi?

Müge Sak