Kulak Memesinin Yapışıklığı Genetik Mi?

Bu içerik, Evrim Ağacı'nın Gerçeklik Analizi Araştırmaları'nın bir parçasıdır. Bu sistem çerçevesinde analiz edilen iddialar, "Gerçek", "Karışık", "Sahte" şeklinde üç sınıfa ayrılmaktadır. Aynı analiz sistemi çerçevesinde, ünlü insanlara atfedilen sözler de incelenmektedir. Bu sözler, "Gerçek", "Hatalı Atıf", "İspatsız" ve "Sahte" şeklinde dört sınıfa ayrılmaktadır.

Kulak memesinin yapışıklığı genetiktir ve tek bir genle kontrol edilir. Dolayısıyla basit genetik bilgilerini vermek için güzel bir örnektir. Kulak memesi yapışık olan anne babaların çocuklarının da kulak memeleri yapışık olacaktır. Ayrık olanların çocukları ayrık olur.

Karışık

Gerçek Taraflar

Kulak yapışıklığına neden olan genetik bir altyapı söz konusudur.

Sahte Taraflar

Kulak memesinin yapışıklığı, net bir şekilde "yapışık" veya "ayrık" olarak belirlenemez. Bu ikisi arasında çok geniş bir varyasyon yelpazesi bulunur. Üstelik kulak memesinin yapışıklık miktarını tek bir gen belirlemez. Bu sebeple basit genetik kuralları ile kulak memesinin yapışıklığı belirlenemez.

Bu tip fiziksel özellikler, Mendel Genetiği'ni anlatmak için genel geçer örnekler olarak sunulmaktadır. Çoğu zaman bu özelliklerin altında çok daha karmaşık genetik süreçler yatar. Bu süreçlerin göz ardı edilmesi, birçok fiziksel özelliğin tek bir genin varlığına veya yokluğuna (veya bu genin spesifik bir aleninin bulunma durumuna) indirgenir. Hata, buradan doğar.

Bazı insanların kulak memesi, çenelerinin bittiği noktadaki deriye yapışıkken, bazılarınınki ayrıktır. Görselde, bu durum görülmektedir: sol üst köşede tamamen ayrık bir kulak memesi gözükmekteyken, sağ alt köşeye doğru sırayla ilerlendikçe, yapışıklık miktarı artar. Dolayısıyla bu konu, ikili bir konu değildir: kulak memesi ya yapışıktır ya da değildir diye bir durum yoktur; ikisinin arasında geniş bir varyasyon yelpazesi bulunur.

1934 yılında Quelprud, 1937 yılında Wiener, 1965 yılında Dutta ve Ganguly, yaptıkları araştırmalarla kulak memesinin yapışıklık miktarının bu iki duruma ("yapışık" ve "ayrık") indirgenemeyeceğini göstermişlerdir. 2009 yılında da El Kollali, kulak memesi yapışıklığını, kulağın açısıyla değerlendirilebileceğini göstermiştir.

Yapılan araştırmalar şu şekilde sonuçlar vermiştir:

• Kulak memesi tamamen ayrık anne ve babaların çocuklarının %35'i ayrık kulaklıdır.
  • Annesi ayrık, babası yapışık (veya tam tersi) kulak memesine sahip bireylerin yavrularının %39'u ayrık kulak memesine sahiptir.
  • Kulak memesi tamamen yapışık anne ve babaların çocuklarının %29'u ayrık kulaklıdır.

Bu durum, kulak memesi yapışıklığının tek bir genle kontrol edilmediğini göstermektedir.

• Ana Görsel Kaynağı: Beauty Heaven