Evrim Ağacı

Bu yazı, LiveScience isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

İnce tüylü, yeşil etli kivi parlak kırmızı domates ile pek çok geni paylaşıyor. Ayrıca kivi kendini tekrarlayan DNA'sı ile tam bir genetik canavar! Son zamanlarda yapılan araştırmalar, bu komik meyvenin sırlarını açığa çıkardı.

Yaklaşık 27 milyon yıl önce ve 80 milyon yıl önce, kivinin tüm DNA dizisi ikiye katlandı. Bu her olduğunda, kivi aynı genlerin ikişer kopyası ile baş başa kaldı. Ancak, bu moleküler aksilik kiviye zarar vermedi. Hatta zarar vermek yerine, bu kopyalanmış DNA kiviye yeni, faydalı özellikler kazandırdı. Fei ve arkadaşları kivinin tüm DNA dizisini (genomunu) tamamiyle analiz ettiler ve sonuçlarını Nature Communications isimli bilim dergisinde yayınladılar. Bu çalışmanın yazarı Cornell Üniversitesi’nden Zhangjun Fei şöyle diyor:  “DNA’nın kopyalanması, kivinin genomunda bulunan C vitamin üretimi gibi bazı önemli özelliklere sahip olan genlere yeni ek genler ekledi.”

Kivinin genomunda bulunan 39,040 genin çoğu kiviye uzaktan akraba olan ve biyolojik sınıflandırmada “Solanales” takımında bulunan patates ve domates dahil olmak üzere pek çok tür ile benzerlikler gösteriyor.

Domates ve patatesin her ikisi de batı yarım küreden gelirken, kivi Çin’in güneybatısındaki dağlardan gelmektedir. Gerçek şu ki milyonlarca ayrı şekilde evrim geçirmelerine rağmen benzer genlere sahip olmaları, bu genlerin bazı temel bitki işlevlerini yerine getirmek için önemli olabileceğini gösteriyor.

Kivi ile daha yakın bir aile ilişkisinde olan yaban mersini, Brezilya kestanesi, açelya, cennet hurması ve çay biyolojik olarak kivi ile birlikte “Ericales” bitki takımında bulunuyorlar.

1. Çeviri Kaynağı: LiveScience | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 22/09/2020 11:57:43 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1596

“Bir şey sizin için yeterince önemliyse, ihtimaller düşük olsa bile onu başarmayı denersiniz.”