Kargagiller (Corvidae)

• Bilimsel Adı Corvidae
  • Halk Arasındaki Türkçe Adı Kargagiller
  • Halk Arasındaki İngilizce Adı Crows
Taksonomi
  • Bu yazı, Evrim Ağacı'nın tür gözlemleri ve türlere dair bilgileri barındıran Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır.

Genelde saksağanlar ve alakargalar dışında siyah renkli olan orta boylu ötücü kuşlardır. Yaygın kanının aksine sadece siyah değillerdir. Saksağanlarda beyaz ve lacivert renkler bulunur. Alakargalar açık kestane ve mavi renklerdedirler. Kargagillerin boyutları 21 cm ile 65 cm arasında değişir. En iri ötücü kuşlardan birileridirler. Kuzgunlar genelde kargalar gibi gözükse de gagaları iri ve kalındır. Boyutları da 60 cm civarında oldukça büyüktür. Güçlü ayakları ve gagaları vardır. Birkaç tür dışında hepsinin gaga kökleri tüy benzeri filamentler ile kaplıdır.

Bilişsel yetenekleri son derece komplekstir. Memeliler dışı hayvanlar arasında aynada kendilerini tanıma kabiliyeti dahi saksağanlarda mevcut. Keder içeren kompleks duygular dahil ayrıntılı sosyal ritüeller de taşımaktadırlar. Alet kullanmak ve objeleri gömmek gibi davranışlar da sergilerler. Bu yüzden bilişsel yetenekler kompleksinin hem kargagiller hem de primatlarda bağımsız evrimleştiği kabul edilir. Dolayısıyla beyin/vücut oranları primatlar ve memeli deniz hayvanları (Cetacea) ile neredeyse aynıdır.

Passerineformes isimli ötücü kuşlar takımında sınıflandırılan kuşlardır. İçerisinde kuzgunlar, saksağanlar, alakargalar, kargalar gibi kuşları barındırır. Yaklaşık 120 türü tanımlanmıştır. Orta Miyosen'e, yani yaklaşık 17 milyon yıl önceye dayanan birkaç cins keşfedilmiştir. Bunlardan ikisi Miocorvus ve Miopica adlı cinslerdir. Kendileri saksağanların (Pica spp.) ve kargaların (Corvus spp.) son orta atalarından biri olduğu düşünülüyor. Aslında kargaların ve saksağanların filogenetik olarak yeni yeni evrimleştiği döneme denk geliyor.

Türkiye'de görebilme ihtimalinizin olduğu bazı kargagiller.
Collin's Bird Guide

Güney Amerika'nın kesimleri ve kutuplar dışında Dünya'nın her yerine yayılmışlardır. Genelde kozmolopit kuşlardır. Çoğu tür, şehirlerde insanlar ile yaşamaya uyum sağlamıştır. Avustralya ve Afrika'da 10 türden az bulunur. Corvus cinsi, 5 tür ve 1 alt tür ile birlikte tekrar Avustralya'da görülmeye başlanmıştır.

Karmaşık ve güçlü sosyal gruplar halinde yaşarlar. Sosyal ilişkileri oldukça komplekstir. Yavrular "dik durma" ve "kayma" gibi oyunlar oynayabilirler. Genelde cinsel seçilim için birçok kez kendilerini kanıtladıktan sonra çiftleşebilirler. Bazı türler son derece agresiftir ve yuvalarına yaklaşan her hayvana saldırabilirler. Hatta kayıtlara göre kedi, köpek, insan ve yırtıcı kuşlara dahi saldırdıkları bilinir. Alet kullanma, kin tutma, yas tutma, aynada kendini tanıma, objeleri saklama ve nesiller arasında bilgi alışverişi gerçekleştirme gibi eskiden memelilere özgü olduğu düşünülen davranışlar sergilerler!

Hepçil beslendikleri bilinir. Omurgasızlardan, küçük memelilere ve diğer ötücü kuşlara kadar biyçok hayvanı yiyebilirler. Ayrıca insanlar ile iç içe yaşayan türler, insan yiyeceklerini de yiyebilir.

Birçok toplumda kutsallaştırılmış iken, bazı toplumlarda kötü şans ile ilişkilendirilmişlerdir. Eski tarihlerde mesaj göndermek amaçlı dahi kullanılmışlardır.

İngilizce'de "common" hatalı bir şekilde bazı kaynaklarda "bayağı" veya "adi" şeklinde çevrilmiştir. Bu terimi "yaygın" şeklinde kullanmakta fayda var. Ayrıca "yaygın" ifadesi kullanılmadan dile getirilen bütün ifadelerden "yaygın" türü anlaşılmalıdır. Örneğin yaygın karabatak ile sadece "karabatak" aynı türdür. Başka bir örnek ise yaygın saksağan veya saksağan olarak verilebilir. İkisi de Pica pica kuşunu tanımlamaktadır. Saksağan, yaygın saksağan ve Avrupa saksağanı diye geçer. Hepsi aynı kuşu tanımlar.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 14/04/2021 15:08:10 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7333