İnsan ve Neandertal Arası Aşkın Meyvesi: Melez Bir Çocuk!

Yazar Discovery Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
2 dakika
24,699 Okunma Sayısı
Notlarım
Tarihi Geçmiş Haber

Bu haber 6 yıl öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

PLoS ONE dergisinde yayınlanan makaleye göre, Kuzey İtalya’da bulunan iskelet kalıntıları, günümüzden 40,000-30,000 yıl önce yaşamış insan/Neandertal melezine ait! Eğer ileriki analizler bulunan kalıntıların bu türler içinde bilinen ilk meleze ait olduğunu doğrularsa, insanlar ve Neandertallerin türler arası çiftleştiğine dair direk kanıt oluşturacak. Daha önceki genetik araştırmalar Avrupa ve Asya kökenli insanların DNA’larının %1-4 oranında Neandertal olduğunu göstermişti.

Yapılan araştırma, bu bireyin İtalya’nın Monti Lessini bölgesindeki Riparo di Mezzena isimli bir kaya sığınakta bulunan çenesine odaklı. Silvana Condem Discovery News'e şöyle söyledi:

Alt çenenin morfolojisine bakarak, Mezzena bireyinin gerdansız alçalan bir çenesi olan klasik Neandertallerle yukarı doğru çıkaran güçlü bir gerdana ait modern insanlar arasında bir geçiş formuna benzediğini söyleyebiliriz.

Condemi Ai-Marseille Üniversitesi’nde CNRS araştırma müdürü. O ve meslektaşları kalıntıları DNA analizi ve 3 boyutlu görüntüleme sistemleriyle inceledi. Sonra da bu sonuçları Homo sapiens'in (biz modern insanların) benzer kısımlarıyla karşılaştırdılar. Genetik analiz bu bireyin mitokondriyal DNA’sının Neandertal olduğunu gösteriyor. Bu DNA anneden çocuğa geçtiğinden, araştırmacılar "dişi bir Neandertalin erkek bir Homo sapiens ile çiftleştiğine" karar verdi.

Modern insanlar bölgeye ulaşana kadar, Neandertal 200,000 yıl süren Mousterian kültürünü çoktan oluşturmuştu. Sayısız çakmaktaşı alet, baltalar ve mızrak uçları gibi, Mousterian dönemiyle ilişkilendirilir. Bu eserler genellikle Riparo di Mezzena gibi kaya sığınaklarında ve Avrupa genelinde mağaralarda bulunur. Araştırmacılar, bu iki insansı türün arasında melezlenmenin yüksek olasılıkla yaşanmasına rağmen Neandertallerin kendi kültürel geleneklerini sürdürdüklerine dair bulgular elde etti. Bu ilgi çekici bir ipucu, çünkü iki popülasyonun sadece karşılaşmadığını, aynı zamanda çiftleşip tek bir grup haline geldiğine işaret ediyor.

Condemi ve meslektaşlarının yazdığına göre, bu alt çene "Neandertallerin yavaş bir şekilde işgalci modern insan toplulukları tarafından yerinden edildiği ve Neandertallerin kültürel kimliklerine sahip çıktıklarına dair kanıtlar olduğu" teorisini destekliyor.

Önceki fosil buluntuları daha güneydeki bir İtalya mağarasında 45,000 yıl önce modern insanların yaşadığını gösteriyordu. Buna göre modern insanlar ve Neandertaller binlerce yıl boyunca çoğunlukla aynı bölgelerde yaşadı, ama yeni insanların gelmesi, Neandertallerin bakış açısıyla, haklı sebeplerle hoş karşılanmadı. Araştırma takımı modern insanların bir ihtimal dişi Neandertallere tecavüz ederek akla modern "etnik temizleme" vakalarını getirdiğine işaret ediyor.

Dünyanın önde gelen Neandertal ve insan fosil kayıtları uzmanı, aynı zamanda Amerika Doğal Tarih Müzesi’nde paleoantropolog ve fahri müdür olan Ian Tattersall Neandertal kültürü ve safkan Neandertallerin 35,000- 30,000 yıl kadar önce tamamen yok olduğunu ancak bu son yayınlanan makalede önerilen hipotezin hayli ilgi çekici ve kesinlikle araştırmaya değer olduğunu söylüyor.

1. Çeviri Kaynağı: Discovery | Arşiv Bağlantısı