İnce Bağırsak: En Uzun Organımız Hakkında Neler Biliyoruz?

Yazar Jan Blice
2 dakika
49,055 Okunma Sayısı
Notlarım

İnce bağırsaklar, insanın sahip olduğu en uzun organdır. Ortalama bir ince bağırsak, ortalama bir insanın boyunun 3.5-4 katı kadar uzun olabilir. Yani erkeklerde ince bağırsak 6.9 metre kadar, dişilerde ise 7.1 metre kadardır. Ancak bu uzunluk 4.6 metre kadar kısalabildiği gibi, 9.8 metreye kadar da ulaşabilir. İnce bağırsağın vücudumuza sığabilmesinin tek yolu, karın boşluğunuz içerisinde kıvrımlar yapıyor olmasıdır, tıpkı bir yumak gibi... İnce bağırsaklarınızın çapı ise 3 santimetre civarındadır.

Ayrıca, ince bağırsağın toplam iç yüzey alanı 250 metre kare civarındadır. Bu, kabaca bir tenis kortunun yüzey alanına eşittir! İnce bağırsağa bu geniş alanı veren 3 faktör vardır:

• Mukoza Katmanları: İnce bağırsağın iç yüzeyi düz değildir; daha ziyade dairesel katmanlara sahiptir. Bu sayede yüzey alanı artar ve besinlerin ince bağırsaktaki akışı düzenlenebilir.
  • Villi: Mukoza katmanlarının yüzeyi, villus (ya da çoğulu, villi) adı verilen çok sayıda ufak girinti-çıkıntı ile kaplıdır. Bunlar, ince bağırsağın boş olan, lumen isimli iç kısmına doğru çıkıntı yaparlar. Bunların yüzeyi, besinleri sindirmek üzere özelleşmiş hücrelerle doludur.
  • Mikrovilli: Villinin üzerini kaplayan hücrelerin kendilerinin yüzeyi de mikrovilli adı verilen kıl-benzeri çıkıntılarla kaplıdır. Bu sayede her bir hücrenin gıda emme miktarı arttırılır.

İnce bağırsak, üç kısımdan oluşur:

• Duodenum: Mideden gelen ve yarı-sindirilmiş besinleri alan kısa bir kısımdır. Duodenumu mideye bağlayan kapağa pylorus adı verilir. Duodenum kısmı, karaciğerde üretilen ve safra kesesinden gelen safrayı kullanarak sindirime yardımcı olur.
  • Jejunum: İnce bağırsağın orta kısmıdır. Bu kısımda çok hızlı, dalgalı peristaltik hareket görülür. Bu sayede besinler bir sonraki kısma iletilir.
  • Ileum: İnce bağırsağın son ve en uzun kısmıdır. Sindirimin büyük bir kısmı burada gerçekleşir ve mikrobesinler burada emilir. Sonrasında kalan besinler kalın bağırsağa aktarılır.

İnce bağırsağın temel görevi, besinlerdeki kimyasalları ve mineralleri emerek vücuda kazandırmaktır. Bu, insan gibi birçok hayvan türü için geçerlidir. İnce bağırsak içerisinde proteinler, yağlar ve karbonhidratlar sindirilmektedir.

Besinler, ince bağırsağa ulaştıklarında mide sayesinde kısmen parçalanmış ve sindirilmişlerdir. Buradan gelen besinler, mide sıvısıyla yoğurulmuş haldedir. Her gün ince bağırsağınıza bu şekilde 6-12 litre besinle karışık mide sıvısı akar. İnce bağırsak, sindirimin büyük bir kısmını gerçekleştiren organdır ve besinlerden alabileceğiniz gıdaların neredeyse tamamını kan akışına aktaran organ da ince bağırsaktır.

İnce bağırsağın duvarları, enzim adı verilen sindirim sıvıları salgılar. Bu enzimler, karaciğer ve pankreastan gelen enzimlerle birlikte çalışarak besinleri sindirir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 29/11/2021 18:30:52 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1483