Evrim Ağacı

HIV, İnsan Genomunu Kesip Yapıştırabiliyor! Bu, Onu Yenmekte Kullanılabilir!

Bu yazı, Science Alert isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Yeni bir teknik sayesinde HIV, kalıtımsal hastalıklara karşı ve gelecekte bir gün ise kendisine karşı savaşacak yeni bir yöntem haline gelebilir. Danimarka'daki Aarhus Üniversitesinden bilim insanları değiştirilmiş HIV parçalarını kullanarak biyolojik olarak insan genomunda kesme-yapıştırma işlemini aynı anda yapabildiler. Bu yeni gelişme ileride genetik hasarları onarabilir. Aarhus Üniversitesi’nden Prof. Jacob Giehm Mikkelson bir basın toplantısında şöyle açıklıyor:

Bu yeni teknik sayesinde hasta hücrelerdeki genomun bozuk parçalarını kesebiliyor ve aynı anda bozuk parçanın çıkarılması sonucu genomda bulunan genetik bilgilerde oluşan boşluğu kapatabiliyoruz. Buradaki yeni olan şey ise daha önce hiç kimsenin yapmadığı bir şekilde genetik makasımızı ve ürettiğimiz yamayı HIV parçalarında bir araya getirebilmemiz.

Yeni teknik aynı zamanda eski kesme-yapıştırma tekniklerinden çok daha fazla güvenli, çünkü eski tekniklerde “kesme” işlemini yapan gen hücre içine taşınıyor ve burada kendini kopyaladıktan sonra kontrol edilemeyen bir şekilde kesme işlemine başlıyordu.

Bu teknikte ise DNA’yı kesme işini yapacak “makaslar” değiştirilmiş HIV parçaları içinde taşınan kısa ömürlü protein parçalarından oluşuyor. HIV’nin parçacıkları ise işlevsel maddeleri hedeflenen hücrelere taşıyan nano-parçacıklar olarak davranıyorlar ve bundan daha farklı bir şey yapmıyorlar.

Sonuç olarak virüs kendisiyle savaşabilir! Bilim insanları, bir gün bu tekniği kullanıp T hücrelerindeki DNA’yı HIV’e karşı dirençli hale getirebileceklerini umuyorlar. Araştırma sonuçları ise eLIFE bilim dergisinde yayınlandı.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 28/10/2020 15:01:48 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2395