Evrim Ağacı

Hayvanlar neden kum banyosu yaparlar?

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Çoğu zaman temizlik için, ancak bundan başka birçok farklı sebebi de tespit edilmiştir.

Aslında tozla yıkanma, sanılanın aksine vahşi doğa için pis bir davranış değildir. Birçok hayvanın sıradan bakım davranışları arasında yer alır. Çok ince tanecikli kum parçaları, suyun alıp götüremediği pislikleri hayvanın vücudundan sökmeye yarayabilir. Özellikle tüylerin ve kılların düzeltilmesinde kum, faydalı bir yöntem olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu davranışın bir diğer sebebi ise, vücuttan salgılanan feromonlar gibi kimyasalları toprağa bulamaktır. Bu sayede hayvanlar kendi alanlarını işaretlerler. Bunun haricinde kum banyoları tüylerin yağsı bir yapıda olmasını sağlayan yağ (üropigiyal) bezleri bulunmayan kuşlarda (emular, devekuşları, kiwiler, vs.) tüyleri temizlemek için çok faydalı bir araçtır. Son olarak kum banyolarının özellikle memeli hayvanlarda ısı düzenlemesi, dış parazit kontrolü ve alan işaretlemede kullanıldığı tespit edilmiştir.

Şimdiye kadar bu davranış tavuklardan bizonlara, kedilerden tavuskuşlarına, fillerden domuzlara, sincaplardan kiwi kuşlarına kadar onlarca türde gözlenmiştir. Örneğin tavuklarda bu davranış, kuma bol miktarda bulandıktan sonra silkinme şeklinde gözlenmektedir. Bu sırada kum tüyler arasında birikir ve tüylerin parlaklığını azaltan kir ve yağsı yapılara nüfuz eder. Sonrasında ise silkinmeyle birlikte hem bu pislikler, hem de bu pisliklerle bir arada bulunabilecek dış parazitler vücuttan atılmış olur (en azından bu atıma katkı sağlanır).

Çeşitli hayvanların kum banyoları aşağıda fotoğraflanmıştır:

Hindi
Bizon
Serçe

1. Chinchillas and Dust Baths

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 28/09/2020 10:44:12 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/5537

“Eğer ki uzaylılar Dünya'ya gelseydi, onlara halen enerji kaynağı olarak yerin derinliklerinden fosil yakıt çıkardığımızı söylemeye utanırdım.”