Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Evrim Ağacı Okurları Seçti: 2013 Yılının En Önemli Bilimsel Keşfi!

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Evrim Ağacı olarak 90.000 kişiye yakın, devasa bir aileyiz. Tek bir amaçla bir aradayız: modern bilimi öğrenmek, idrak etmek ve etrafımızla paylaşmak. Bu yüzden, okur kitlemizin bilimsel gelişmelerden haberdar ve onların önemini takdir edebilecek bir yapıda olduğuna yürekten inanıyoruz. Bu yüzden, 2013 yılı içerisinde yapılan ve haber değeri taşıyan 1000'e yakın bilimsel araştırmadan 29 tanesini seçtik ve hangisinin okurlarımız için en büyük öneme sahip olduğunu sorduk. Toplamda 2750 cevap verildi, ki bu sayı, bu tür bir anket için oldukça güzel bir sayıdır. Evrim Ağacı okurları tarafından en çok beğenilen, 2013 yılı itibariyle yapılan 10 bilimsel gelişme aşağıdadır. Bunların üzerlerine tıklayarak ilgili yazılarımıza veya bizim yazımız yoksa, konuyla ilgili bilimsel makaleye (veya bu makaleyle ilgili İngilizce bir bilim haberine) erişebilirsiniz.

1. Higgs Bozonu'nun Keşfi ve Varlığının Doğrulanması (532 oy ile oyların %20'sini aldı.)

2. İnsan Embriyonik Kök Hücreleriyle, İnsan Organlarının Kopyalanmaya Başlaması (498 oy ile oyların %18'ini aldı.)

3. Samanyolu Galaksisi İçerisinde 11 Milyar Yaşanabilir Gezegen Olduğunun Hesaplanması (351 oy ile oyların %13'ünü aldı.)

4. AIDS'in İlk Defa Başarıyla Tedavi Edilmesi ve Durdurulması (218 oy ile oyların %8'ini aldı.)

5. Böceklerde İlk Defa Eşcinselliğin Keşfedilmesi (152 oy ile oyların %6'sını aldı.)

6. İnsan Beyninin Tam Haritasının Çıkarılacağı BRAIN Projesinin Başlaması (145 oy ile oyların %5'ini aldı.)

7. Düşük Matematiksel Olasılıklara Rağmen İlkel Yaşam Koşullarında Karmaşık Protein Moleküler Mekanizmalarının Kendi Kendine Organizasyon İle Oluşabileceğinin Keşfedilmesi (122 oy ile oyların %4'ünü aldı.)

8. Fare Beyinlerine Yapay Anıların Yerleştirilmesinin Başarılması (117 oy ile oyların %4'ünü aldı.)

9. İnsansı Maymunlar ile Maymunların Ortak Atasının 25-30 Milyon Yıl Önce Yaşadığını Gösteren Fosillerin Keşfi (67 oy ile oyların %2'sini aldı.)

10. Mars'ın Toprağında Suyun Keşfedilmesi (62 oy ile oyların %2'sini aldı.)

Açıkçası sonuçlar beklediğimiz ve umduğumuz gibi çıktı. Bu gelişmelerin her birinin aşırı kıymetli olduğu çok açık. Dolayısıyla seçmenin ne kadar zor olduğunun farkındayız. Ancak eğer ki çok işaretleme şansı sunsaydık, bu defa kişinin kendi önceliklerini belirleyememesi durumu oluşabilirdi. Bu şekilde, en azından bireylerin bilim karşısında kendileriyle yüzleşmesini de hedeflemiş olduk. Ancak gelen bir eleştiriyi çok faydalı buluyoruz, 2014 yılı için aynı anketi düzenlerken, bilim kategorilerine göre böleceğiz. Her bir kategoride tek bir oy hakkı olduğunda, çok daha güzel olacağına inanıyoruz.

Google'ın sunduğu anket özeti

Bu noktadan sonra bize düşen, bu bilimsel gelişmeleri Türkçeleştirmek. Yukarıdaki isimlere tıkladığınızda göreceğiniz gibi, ilk 10'daki neredeyse tüm haberleri Türkçe olarak okurlarımıza sunmuştuk zaten. Bazıları eksik, onları da hızlıca tamamlayacağız. İlk 10'a girmeyenlerden de bazı haberleri siz okurlarımızla en kısa sürede paylaşacağız.

Tam Liste

Umuyoruz ki faydalı bir anket ve güzel bir 2013 yılı geçirmişsinizdir.

Bakalım 2014'te bilim dünyası bizlere neler sunacak?

Ankete katılan herkese sonsuz teşekkürler!

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 06/12/2020 01:51:56 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1849

“Biyolojik zekanın son derece kısa ömürlü olduğu kanaatindeyim. Eğer ki bir gün yapay zeka ile yüzleşirsek o, yapısı gereği biyoloji-ötesinde olacaktır.”
Martin Rees