Evrim Ağacı

Elektronun Kütlesi Nedir?

Elektronun Kütlesi Rekor Hassaslık ile Ölçüldü!

Elektronun Kütlesi Nedir?
Tavsiye Makale

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Alman bilim insanları, maddenin yapı taşlarından birisi olan elektronun kütlesini şimdiye kadar ölçülenlerden daha hassas bir şekilde ölçtüklerini açıkladılar. Hesaplamalara göre elektronın kütlesi 0.000548579909067 atomik kütle birimidir. Yani 9.109382902843941771∗10−319.109382902843941771*10^{-31} kilogram! Atomik kütle birimi, parçacıklar için kullanılan bir ölçü birimidir. Bu deneydeki, hata payının eski deneylere göre 13 kat daha düşük olduğu tahmin edilmektedir.

Bu başarı, fizikçilerin evreni oluşturan parçacık ve gücü açıklayan ve en fazla kabul edilen teori olan Standart Model’i incelemeleri için son derece kullanışlı olacak.

Elektronlar basitçe atomun çekirdeği etrafında dönen eksi yüklü parçacıklardır. Bunlar 1897 yılında J.J. Thomson tarafından keşfedilmişlerdir ve Thomson bunlara “kürecik” demiştir. Fakat bu isim sonralarda parçacığın elektrik yüküyle ilişkisi olmasından dolayı “elektron” olarak değiştirilmiştir.

Heidelberg'de bulunan Max Planck Enstitüsü Nükleer Fizik Bölümü'nden takım kaptanı Sven Strum elektronun kütlesini “Penning Trap” denen ve yüklü parçacıkları manyetik ve elektriksel dosya birleşimleri halinde depolayan bir makinede ölçtü.

Ölçülen elektron, karbon atomunun çekirdeği ile ilişkili olan ve zaten kütlesi bilinen bir elektrondu. Makalenin yayınlandığı Nature dergisine göre bu sonuç, gelecekteki Standart Modeli test edecek olan fizik deneylerine katkı sağlayacak.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 25/05/2020 15:33:21 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1980

Evrim Ağacı

“Bilimin güzel tarafı, ona inansanız da inanmasanız da gerçek olmasıdır.”