Ego ve Eko: Şarap Yapımında Kullanılan Üzüm ile DNA'mızın %24'ü Aynıdır!

Gece Modu

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Evrimsel biyolojiden söz ederken, hele ki insan evriminden söz edilirken, genellikle sadece hayvanlara odaklanılır. Hayvanların birbirleriyle ortak akrabalık ilişkilerinden söz edilir. İnsanlar şempanzelerle, sıçanlarla, aslanlarla ve diğer hayvanlarla kıyaslanır, bunlar üzerinden evrim anlatılmaya çalışılır. Bu durum, büyük bir yanlış anlaşılmanın temelini oluşturmaktadır: Hayvanların, diğer alemlerle evrimsel bağlantısı olmadığı yanılgısına!

Bütün canlılar, bütün diğer canlılarla ortak akrabalık ilişkisine sahiptir. Yani hayvanlar sadece hayvanlarla akraba değildir; bitkiler, mantarlar veya bakterilerle de akrabadır.

Bu, Dünya üzerindeki tüm insanların belli bir mesafede birbirleriyle akraba olması gibidir. Bir Kolombiya yerlisi ile bir Afgan'ın ilk etapta kökensel akrabalığı kolay görülür olmasa da, tarihte yeterince geriye gidecek olursanız, bu toplumların ortak atalarını bulabilirsiniz. Benzer şekilde, sadece insan ile şempanze ya da ayı akraba değildir. İnsan ile muz bitkisi, aslan ile baldıranotu, ayı ile besin zehirlenmesinin sorumlularından olan Salmonella bakterisi ortak ataları paylaşırlar.

Fakat bu ortak atalar, genellikle evrimin ilgi alanında olan akrabalık ilişkilerinden çok daha eskiye dayandığı için göz ardı edilir. Yine de bu, akrabalık ilişkilerinin olmadığı anlamına gelmemektedir.

Var olan her canlı birbiriyle uzak veya yakından akrabadır; sadece bu akrabalık ilişkisinin derecesi görelidir, hepsi bu!

• National Geographic. Explore Shared Genes. (2019, Temmuz 27). Alındığı Tarih: 27 Temmuz 2019. Alındığı Yer: National Geographic

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 20/09/2019 20:14:09 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/4754

“Maymun soyundan gelen atalarım olduğu için değil, elindeki zenginlikleri gerçeği karartmak için kullanan bir insanla akraba olduğum için utanıyorum.”
Thomas Huxley