DNA İlk Defa 2012 Yılında Doğrudan Fotoğraflandı!

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

James Watson, Francis Crick ve ikisinden de önemlisi Rosalind Franklin tarafından DNA'nın çift sarmal yapısının keşfinden 59 yıl sonra, İtalya'nın Catanzaro kentindeki Magna Graecia Üniversitesi'nden Fizik Profesörü Enzo Di Fabrizio yaşamın bilgisini barındıran molekülün doğrudan fotoğrafını, bir elektron mikroskobu kullanarak çekmeyi başardı.

Bu fotoğraftan önce bilim insanları DNA'nın şeklini dolaylı olarak bilebiliyorlardı. İkili sarmal yapısı ilk olarak X-Işını kristalografisi adı verilen ve bir cismin üzerine düşen X-ışınlarının yansımalarına bakarak görüntülemeyi sağlayan bir yöntemle tespit edilmişti. Ancak bu doğrudan bir yöntem değildir ve molekülün şekliyle ilgili sadece dolaylı yoldan bilgi verebilir. Bu kadar önemli görülen bir molekülün bile doğrudan fotoğrafının elimizde bulunmaması, bilim insanları için bir mücadeleydi. Oldukça zorlu bir mücadele... Çünkü bu kadar küçük moleküllerin, makro boyuttaki cisimler gibi fotoğraflarını çekmek, hem de detayları kaybetmeden çekmek çok zor bir iştir.

evrimagaci.org/dosyalar/icerikler/66886436_1403677173uchenye-vp.jpg" />

Nano boyuttaki kılsı çıkıntılar arasında gergin halde kalan, birbirine dolanmış tekli DNA iplikçikleri. Altta gözüken delikten elektron gönderilerek fotoğraf çekiliyor.

Di Fabrizio ve ekip arkadaşları DNA'yı saklandığı yerden çıkaracak bir plan geliştirdiler. Öncelikle sudan aşırı korkan (aşırı hidrofobik) nano düzeyde sütunlar inşa ettiler. Daha sonra bunların üzerine içerisinde DNA parçaları bulunan bir sıvı karışımı eklediklerinde su hızla buharlaştı ve geride sadece, ufak kılsı yapılar üzerinde gerilmiş DNA molekülleri kaldı. Bu gergin DNA parçaları üzerine bir silikon yatağı içerisindeki deliklerden elektronlar gönderildi ve aydınlanan moleküllerin yüksek çözünürllüklü fotoğrafları çekildi.

Di Fabrizio'nun fotoğrafları aslında birbirine dolanmış tekil DNA moleküllerini içeriyordu. Yani tek başına ikili sarmal görülemedi. Bunun sebebi, fotoğrafı çekmek için kullanılan elektronların enerjisinin, çift sarmal yapısındaki DNA'yı parçalayacak kadar güçlü olmasıdır. Ancak Di Fabrizio, şu anda daha düşük enerjili elektronlar kullanan makinalarla tam bir DNA sarmalının fotoğrafını yakalayabileceğini düşünüyor ve bunun üzerinde çalışıyor.

Kaynak: LiveScience

Beynimizdeki Damarlar

Özgür İrade, Beynin ''Arkaplan Gürültüsü''nden İbaret Olabilir!