Evrim Ağacı

Bu içerik, Evrim Ağacı'nın Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır. Yaşam Ağacı projesinin amacı, başta Türkiye'de bulunan türleri, Türkiye'deki doğa gözlemcilerimizin özgün fotoğraf ve video içerikleri ışığında, evrimsel akrabalık ilişkilerine uygun bir şekilde filogenetik bir ağaç üzerinde kategorize etmek, nihayetinde ise Dünya'daki tüm türleri yavaş yavaş Yaşam Ağacı'na eklemektir.

Evrim Ağacı olarak Teksas'ın Lubbock şehrinde gözlemlediğimiz Strix varia türü baykuş. Kendisi yaban hayatı rehabilitasyon merkezinde bakım altındaydı.

Yetişkinler bireyler 40-63 cm boyutları ile iri yapılıdır. Kanat açıklıkları 96-125 cm'i bulabilir. Ağırlıkları 500 g ile 1000 g arasında değişir. Tüyleri açık kahverengi ile gri tonları arasındadır. Boyun bölgesinde dairesel kahverengi çizgiler varken, göğüs kısmında dikey hal alır. Soluk yüz renkleri ve gözleri etrafında halka vardır.

Çizgili baykuş (Strix varia) erişkin birey.
Ashlee Bakırcı-Taylor

Amerikalı doğa bilimci Benjamin Smith Barton tarafından 1799 yılında tanımlanmıştır.

Kuzey Amerika kıtasında endemik bir türdür. Özellikle doğu eyaletlerinde sık rastlanır. Ormanlık ve sık ağaçların olduğu habitatları tercih ederler. Her ne kadar ekolojik olarak "invaziv" (istilacı) tür olarak sınıflandırılsalar da, bizce evrimsel açıdan tutarsız bir tanımdır. Çünkü Homo sapiens başlı başına en invaziv tür değil midir? Hatta bir bakıma bütün canlılık invaziv tür değil midir? Örneğin fotosentezin evrimi ile oksijenden zehirlenen çoğu canlının ölümü gibi. Dolayısıyla evrim dinamiktir ve türler de aynı şekilde dinamik olmak zorundadır.

IUCN Kırmızı Liste bilgileri arasında Asgari Endişe olarak bilinen LC (Least Concern) türler arasındadırlar.

Çizgili baykuş (Strix varia) erişkin birey.
Ashlee Bakırcı-Taylor

Genelde ağaçkakanlar tarafından ağaç deliklerine yuva yaparlar. Bazen de şahinler, kargalar ve sincaplar tarafından terk edilmiş yuvaları kullanabilirler.

Küçük kuşlar, sürüngenler ve amfibiyenler ile beslenebilirler. Fakat ana diyetleri ufak memelilerdir. Bu türün en önemli avcısı büyük boynuzlu baykuş veya kaplan baykuşu olarak bilinen Bubo virginianus türüdür. Genelde yakın akraba olan Avrasya'daki puhu (Bubo bubo) karşılaştırılır.

Pek çok farklı kültürde baykuş bilgelik, zeka ve mistisizm simgesi olmuştur.

İngilizce barred owl veya hoot owl olarak bilinir. Türkçe çizgili baykuş olarak çevrilmiştir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 13/07/2020 15:25:19 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7919

“Beynimizdeki empati bölgeleri öylesine antiktir ki, sıçanlarda da aynısı bulunur. Bu nedenle politikacıları bu az anlaşılmış hayvanlara benzetenlerin bir durup düşünmesi gerekir.”