Çiçek Sinekleri (Syrphidae)

Çilek yaprağı üzerinde dinlenen bir çiçek sineği
2 dakika
388 Okunma Sayısı
Notlarım
Çiçek Sinekleri
  • Bilimsel Adı Syrphidae
  • Halk Arasındaki Türkçe Adı Çiçek Sinekleri
  • Halk Arasındaki İngilizce Adı Hoverflies
Taksonomi
  • Bu yazı, Evrim Ağacı'nın tür gözlemleri ve türlere dair bilgileri barındıran Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır.

Arıları ve yabanarılarını taklit etmelerinden dolayı zar kanatlılar ile sıklıkla karıştırılan bir sinek familyasıdır. Birçoğu sarı, siyah ve turuncu renklere sahiptir. Boyutlar değişkenlik gösterse de genellikle 5-25 mm arasındadır. İnce ve küçük türlerin yanında büyük ve kalın gövdeli türler de bulunmaktadır. Gözler büyüktür ve erkeklerde çoğunlukla başın üstünde birleşir. Dişilerde ise erkeklere göre daha küçük olan gözler, ayrıdırlar ve birleşmezler. Başın üstünde 3 adet nokta göz (ocellus) bulunur.

Syrphidae familyasını diğer sinek familyalarından ayırt etme yollarından biri kanatta bulunan yalancı damardır (Vena spuria). İstisnaları olsa da bu damar çoğu türde bulunur. Zar kanatlılardan ise göz yapıları, kısa antenleri ve kanat sayısının 4 yerine 2 tane olmasıyla kolaylıkla ayırt edilebilir. İğneleri bulunmaz.

Yaklaşık 6000 tür, 200 cinsten oluşan bir sinek familyasıdır.

Dinlenen bir çiçek sineği
Asrın Akıncıoğlu

Çok soğuk ve çok sıcak ortamlar (Arktik bölge, Antarktika ve çöller gibi) hariç tüm kıtalarda görülebilirler.

Bahçeler, çalılıklar, orman açıklıkları, nehir kenarları, tarlalar gibi çeşitli yerlerde bulunabilirler. Habitatlar türlerin besin tercihlerine göre değişkenlik gösterebilir. Larvalar karasal veya sucul olabildiğinden bulunabilecekleri alanlar değişmektedir. Örneğin Volucella cinsi çiçek sineklerinin larvaları, Vespula cinsi gibi yabanarılarının yuvalarında bulunabilir. Sucul larvalar ise özellikle durgun sularda gözlemlenebilir.

Genellikle çiçeklerin etrafında olan bu sinekler, sıklıkla havada asılı kalmış gibi aynı noktada uçarlar. Bu uçuş şekilleri sayesinde arazide bu canlıları ayırt etmek de kolaylaşmaktadır.

Yetişkinler polen ve nektarla beslenirler. Larvalar ise çürüyen organik besinler, bitki soğanları, canlı döküntüleri, yaprak bitleri ve cüceağustosböcekleri (Cicadellidae) gibi çeşitli canlı ve canlı parçaları ile beslenir.

Beslenme anı
Asrın Akıncıoğlu

Çiçek sinekleri yaprak bitleri gibi bazı bitki zararlısı türlerle beslenirler ve önemli tozlaştırıcılardır. Bu nedenle tarım veya bahçe işleri ile ilgilenen kişiler, çiçek sineklerini kendi tarla veya bahçelerine çekebilmek için çeşitli bitkiler kullanabilmektedirler.

İngilizce'de flower fly veya havada asılı kalarak uçmalarından dolayı Hoverfly olarak bilinirler. Türkçe’de de beslenme davranışlarından ve sıklıkla çiçeklerde görülmelerinden dolayı çiçek sinekleri olarak adlandırılmışlardır.

• Wikipedia. Hoverfly. (21 Haziran 2021). Alındığı Tarih: 30 Temmuz 2021. Alındığı Yer: Wikipedia | Arşiv Bağlantısı
  • S. Pehlivan. (Yüksek Lisans Tezi, 2012). Balcalı (Adana) yöresinde Syrphidae (Diptera) türleri, buğday ve yonca tarlasında yaprakbitleri ile ilişkileri.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 26/09/2021 22:04:55 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/10780