Evrim Ağacı

Çevik kurbağa (Rana dalmatina)

Asrın Akıncıoğlu
Tavsiye Makale

Bu içerik, Evrim Ağacı'nın Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır. Yaşam Ağacı projesinin amacı, başta Türkiye'de bulunan türleri, Türkiye'deki doğa gözlemcilerimizin özgün fotoğraf ve video içerikleri ışığında, evrimsel akrabalık ilişkilerine uygun bir şekilde filogenetik bir ağaç üzerinde kategorize etmek, nihayetinde ise Dünya'daki tüm türleri yavaş yavaş Yaşam Ağacı'na eklemektir.

Bu birey Kırklareli'nde bir dere kenarında gölgede dinlenirken gözlemlenmiştir.

Vücut uzunluğu 5-9 cm arasında değişir. Genel olarak açık kahverengi, alt tarafı ise sarımsı veya beyaz renktedir. Tympanum oldukça büyüktür ve yaklaşık olarak gözüyle aynı boyuttadır. Göz bebeği yataydır. Başın yanlarında koyu bantlar bulunur. Arka bacaklar diğer türlere göre çok uzundur. Bu da 2 metre kadar uzağa sıçrayabilmesini sağlar. Erkeklerde dış ses kesesi yoktur. En fazla 7 yıl yaşarlar ve 3. yılda cinsel olgunluğa erişirler.

Yetişkin birey, Kırklareli.

Gerçek Su Kurbağaları (Ranidae) familyasının Rana cinsinden bir türdür. Sinonimler: Rana agilis (Thomas, 1855) ve Rana gracilis (Fatio, 1862).

Avrupa'da ve Türkiye'de dağılım gösterir. Türkiye'de Karadeniz ve Trakya bölgelerinde yayılım gösterse de Bursa gibi Marmara'nın bir kısmında da görülebilmektedir.

Yaprak döken ağaçların olduğu ormanlarda, koruluklarda, çayırlarda, su kenarlarında yaşarlar. Sudan uzak yerlerde görülebilirler.

Asrın Akıncıoğlu

IUCN tarafından yaygın bulunan türler için kullanılan Asgari Endişe (LC) kategorisinde sınıflandırılmıştır.

Şubat ve Kasım ayları arasında aktiftir. Dişiler 450-1800 kadar yumurtayı koloni halinde bırakır. Yumurtalar durgun suların kenar kısımlarına, sucul bitkilere, ağaçlara ve ağaç parçalarına bırakılır.

Rengi ve deseni kuru yapraklar arasında kamufle olabilmesini sağlar. Yaprakların arasında saklanırlar.

Asrın Akıncoğlu

Çoğunlukla küçük böcekler ve onların larvaları ile beslenir. Solucanlar ve örümcekler ile beslendikleri de görülmüştür. İribaşlar sucul bitkiler, canlılardan geriye kalan parçalar ve döküntüler ile beslenir.

Türkçe ismi çevik kurbağa olarak bilinir. İngilizce ise "agile frog" adıyla bilinir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 29/09/2020 17:57:45 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/8990

“Biz bilim insanları kumsalda çakıl taşları arayan çocuklar gibiyizdir. Eğer ben, arkadaşlarımdan biraz daha fazla, biraz daha renkli çakıl taşları toplayabildiysem bunun nedeni dizlerime kadar suya girmeye cesaret edebilmiş olmamdır.”
Isaac Newton