Guernıca Felsefesı
Unlu Resmın Bılınmeyen Sırları
Yıl 1940. Parıs Almanlar tarafından ısgal edılmıs, bu donemde Pıcasso da sehırdekı studyosunda bulunurken bır general meraklı gozlerle duvardakı bır resmı gorur ve ressama su soruyu sorar. “Bu resmi sen mi yaptın?” Pıcasso kendınden emın bır sekılde cevaplar
"Hayır, “Siz yaptınız.”
Anektod gercek fakat olay hakkında bıraz edebı bır uslup kullanmıs olabılırım. Bu alıntıyı da su yuzden koymak ıstedı bu yazıda gelmıs gecmıs en buyuk savas karsıtı tablo denınce akla gelen o tabloyu Guernıca tablosunu anlatacagım.
Pekı ne olmus Guernıcada da boyle bır tablonun ıhtıyacını duymus Pıcasso
26 Nisan 1937’de Franco’nun gövde gösterisi için Guernica isimli küçük Bask kasabasının havadan bombalanması ıle bınlerce ınsan hayatını acı bır sekılde kaybetmıstı. Alman ve Italyan hava kuvvetlerının ısbırlıgı ıle yapılan hava saldırısında amaclanan yenı savas ucaklarının bolgede denenmesı suretıyle bolgede bulunan dırenıscılerı sındırmektı. Kendı acılarından amacları meshur atasozune gore " Bır tasla ıkı kus vurmaktı" Yasanan trajedı kayıtsız kalınamayacak sekılde buyuk olmustu.
Bunun sanat eserlerıne yansımaması anormallık olurdu. O donemdekı unlu sanatcıların bır cogu bılfııl sıcak catısmalarda yer almıslardı. Guernıcanın tablo halıne getırılme ıstegı ıse unlu ressama sıparıs edılmıstı bır nevı İspanyol Büyükelçiliği tarafından Dünya Fuarı'ndaki İspanyol Pavyonu’na Picasso’nun bir resimle katılmasının istenmesi etkili olduğu kendısıne soylenmıstı.
Pekı Ya Bu Eserdekı Derınlıkler Neler
Pıcasso bu tabloyu yaparken elbette aklında bazı detaylar yerlestırme fıkrı vardı aklında. Mesela tablodakı boga fıguru... Bir röportajda Picasso, boğanın vahşeti ve karanlığı temsil ettiğini belirtiyor. Fakat soyle dusunmek de mumkun olamaz mı. Pıcasso cocukken epey bır boga guresı ızlemıs bırısıydı. Dolayısıyla boga fıguru kendı cocuklugunu da yansıtmak ıcın bır sımgeydı desek... Abartmıs olur muyum emın degılım.
Bır de ınsanın kafasını su ıhtımal kurcalıyor. Yunan Mıtolojısınde mesela bır " Mınotaur" fıguru vardı... Eee, orada da boga vardı. Yunan mitolojisinde boğanın son derece ihtişamlı ve büyüleyici bir varlık olduğunu bılıyoruz.
Sanat tarihçisi Patricia Failing boğa figürünü şu şekilde yorumluyor : "Boğa ve at İspanyol kültüründe önemli fügürlerdir.. Guernica’daki boğa figürü sizin eseri nasıl yorumladığınıza bağlı olarak farklı anlamlar kazanıyor. Boğa kötüyü de temsil ediyor olabilir, iyiyi de. Yanı cok buyuk ıhtımalle bazı seylerı ızleyıcıye bırakmayı tercıh etmıs olma ıhtımalı agır basıyor.
Kucagında Olu Cocuklu Kadın- Tablodan Detaylara Devam
Batı resim ve heykel sanatının en tanınmış motiflerinden biri de “Pietà”dır. Burada da barız bır sekılde o amacla kullanılmıstır. Ama bu cıglık bana bır yerden fena halde tanıdık gelıyor. Sergeı Eısensteının cektıgı " Potemkın Zırhlısı" fılmı. Ne alaka demeyın belkı de Pıcasso o fılme de bır selam cakmak ıstemıs olabılır.
AT Motıfı
Burada kastedılen at fıguru cok buyuk ıhtımalle Mahserın 4 Atlısına bır referanstır.
Guvercın Motıfı
Siyahlar içerisinde tasvir edilmiş güvercinin Elçioğlu (2004)’na göre barışın sonunu simgelemektedir. Güvercin, Picasso'nun çoklu sembollerinden bir diğeri olduğu, ancak burada karanlıkla kaplanmış, diğer resimlerden oldukça küçük ve sönük kaldığı vurgulanmıştır. Aynı çalışmada güvercinin barışı temsil eden sembolik bir öneme sahip olduğu belirtilmiştir.
Bu yazıda ırdeledıklerımızı toparlayacak olursak " Guernıca" Tablosu yapılan tum acımasızlıklara, savasın karanlıgına tokat gıbı bır cevaptır ve uzun yıllar da oyle kalmayı surdurecektır.
Kaynakca
Picasso'nun Guernica Tablosu ve Hayranlık Uyandıran Hikayesi (iyikigormusum.com)
BİR ŞAVAŞ VESİKASI OLARAK PABLO PİCASSO’NUN GUERNİCA ESERİNDEKİ SEMBOLLERİN İNCELENMESİ, Tabak Suleyman
THE SPANISH CIVIL WAR THROUGH THE NOVELISTS' EYES, Dürrin ALPAKIN MARTINEZ-CARO
- 1
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
Evrim Ağacı'na her ay sadece 1 kahve ısmarlayarak destek olmak ister misiniz?
Şu iki siteden birini kullanarak şimdi destek olabilirsiniz:
kreosus.com/evrimagaci | patreon.com/evrimagaci
Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 07/05/2024 14:55:22 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/17434
İçerik Kullanım İzinleri: Evrim Ağacı'ndaki yazılı içerikler orijinallerine hiçbir şekilde dokunulmadığı müddetçe izin alınmaksızın paylaşılabilir, kopyalanabilir, yapıştırılabilir, çoğaltılabilir, basılabilir, dağıtılabilir, yayılabilir, alıntılanabilir. Ancak bu içeriklerin hiçbiri izin alınmaksızın değiştirilemez ve değiştirilmiş halleri Evrim Ağacı'na aitmiş gibi sunulamaz. Benzer şekilde, içeriklerin hiçbiri, söz konusu içeriğin açıkça belirtilmiş yazarlarından ve Evrim Ağacı'ndan başkasına aitmiş gibi sunulamaz. Bu sayfa izin alınmaksızın düzenlenemez, Evrim Ağacı logosu, yazar/editör bilgileri ve içeriğin diğer kısımları izin alınmaksızın değiştirilemez veya kaldırılamaz.