Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Biz Modern İnsanlar, Neandertaller ve Denisovalılar, Dördüncü ve Henüz Bilinmeyen Bir Diğer İnsan Türüyle de Çiftleştiler!

Biz modern insanlara gelen koldaki diğer insan türlerine ait Evrim Ağacı'nın dalları oldukça karışıktır. Son 10.000 yıl kadar bir süredir gezegenimizde biz modern insanların hiçbir yakın akrabası yaşamamaktadır. Ancak bu tarihten önce, aynı dönemde yaşamış birden fazla insan türünü bir arada görmek mümkündü.

Neandertaller ve Denisovalıların kemiklerinden elde edilen DNA'nın genetik analizleri, bizlerin çok da uzak olmayan bu evrimsel geçmişine dair yeni bilgiler sunuyor. Yeni sonuçlara göre sadece Denisovalılar ve Neandertaller birbirleriyle değil; aynı zamanda biz Homo sapiens de bu kuzenlerimizle çiftleştik. Dahası, yapılan analizler, henüz tespit edilmeyen 4. bir insan türüyle de bu 3 diğer insan türünün çiftleştiğini gösteriyor. Bu yeni bulgular, Kasım 2013'te Kraliyet Cemiyeti'nin toplantısında evrimsel genetik bilimciler tarafından sunuldu.

Neandertaller yaklaşık 200.000 yıl önce evrimleştiler ve onlara ait kalıntılar Avrupa'nın neredeyse tamamında ve hatta Orta Asya'da bulundu. Neandertaller zihinsel açıdan hemen hemen aynı dönemde evrimleşen kuzenleri Homo sapiens (bizler) kadar gelişmiş beyinlere sahip olmasalar da, bu erken insanlar giysi giyiyorlardı, ölülerini gömüyorlardı ve kendilerine ait dilleri vardı. Yaygın kanıya göre insanlarla Neandertallerin ortak atası 400.000 yıl kadar önce yaşadı. Yine de, bu tarih henüz kesin değil ve bazı yeni araştırmalar daha eski tarihler de ileri sürüyor.

Denisovalılar ise evrimsel dalımızın yine Neandertaller gibi yok olmuş üyelerinden birisi. Bu insanlara ait bilgilerden birisi 30.000-50.000 yıl öncesine tarihlenen bir mağaradan elde ettiğimiz kemiklerden geliyor. Her ne kadar bu insanlara ait genetik analizler birkaç sene önce yapılmış olsa da, halen sonuçları yeterince açık değil. Yeni analiz teknikleri çok daha fazla gen dizisini tamamlayabiliyor; yine de bu yöntemleri kullanan 2 farklı analizin de önceki analizlerin sonuçlarını desteklemesi umut verici bir durum.

Bugün Avrupa'da yaşayan insanların büyük bir çoğunluğunun genomlarının %2-5 arası Neandertallere ait genlerden oluşuyor. Yine de, bu gen yüzdesine katılmayan ve verilerin güvenilirliğini sorgulayan bazı evrimsel biyologlar da bulunuyor. Ayrıca, şu anda Dünya'da halen yaşamakta olan bazı insan gruplarının genomlarının %4 civarının Denisovalılar'a ait olduğunu gösteren veriler var. Fakat bu veriler henüz yeterince güvenilir değiller ve tartışmalar sürüyor.

Şu anda, bilim insanları çiftleştiğimizi düşündükleri bu 4. grubun kimler olduğu ve nerede yaşadığı bir gizem olmayı sürdürüyor. Asya'dan geliyor olabilirler; ancak henüz kesin bir şey söylemek için erken. Gelecekte yapılan araştırmalar, bu bilinmeyen popülasyonu tespit edebilir ve bizlerin nasıl bugünlere geldiğimize ve nasıl evrimleştiğimize dair yeni bilgiler sunabilir.

Ayrıca bu 4. grubun varlığının test edilmesi, evrimsel biyoloji ve moleküler genetik bilimlerinin öngörü gücünün test edilmesi açısından da önem arz ediyor. Tıpkı denizlerden karalara geçişin evrimsel biyoloji tarafından öngörülmesi ve sonrasında tam da beklenen bölgede Tiktaalik gibi tartışmaya yer bırakmayan bir ara geçiş türünün bulunması gibi, bu 4. insan türünün keşfi, evrimsel biyolojinin öngörülerinin doğrulanmasını sağlayacaktır.

• E. Callaway. Mystery Humans Spiced Up Ancients’ Sex Lives. (19 Kasım 2013). Alındığı Tarih: 01 Mart 2020. Alındığı Yer: Nature | Arşiv Bağlantısı
  • B. Switek. Much Earlier Split For Neanderthals, Humans?. (21 Ekim 2013). Alındığı Tarih: 01 Mart 2020. Alındığı Yer: National Geographic | Arşiv Bağlantısı
  • A. Olena. Ancient Genomes Reveal Secrets. (19 Kasım 2013). Alındığı Tarih: 01 Mart 2020. Alındığı Yer: The Scientist | Arşiv Bağlantısı
  • IFLS. Interbreeding Among Early Hominins. (01 Mart 2020). Alındığı Tarih: 01 Mart 2020. Alındığı Yer: IFLS | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 01/12/2020 15:42:55 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2473

“Elektron, bir teoriden ibarettir. Ancak doğanın nasıl çalıştığını anlamamızı o kadar kolaylaştırır ki, gerçek olduğunu bile söyleyebiliriz!”