Evrim Ağacı

Bir ''Yüzük'' Hepsine Hükmedecek: Einstein Halkası

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Burada gördüğünüz uzak bir galaksiden gelen ışınların, Dünya ile o galaksi arasındaki büyük kütleli bir cisim nedeniyle bükülerek bir halka gibi yoğunlaşması sonucu elde edilen bir görüntüdür. Fotoğraf, Atacama Büyük Milimetre Dizisi (ALMA) ile çekilmiştir. Bu görüntü, Einstein'ın "kütleçekim lensleme" adını verdiği ve on yıllar önce öngördüğü bilimsel bir gerçeğin sayısız fiziksel ispatından bir diğeridir.

Kütleçekim lenslemesi, dev kütleli bir galaksi ya da galaksi kümesi, daha uzaktaki bir galaksiden Dünya yönünde ama saçılarak gelen ışınları bükerek fazlasıyla büyütülmüş; ancak görsel kalite açısından bozulmuş bir görüntü yaratması sonucu oluşur. Bu fotoğraftaki durumda, SDP81 isimli bir galaksi ile aramızdaki bir diğer galaksi öylesine hizalanmıştır ki, uzaktaki galaksiden gelen ışınlar kütleçekim nedeniyle bükülerek bu halka görüntüsünü oluşturmaktadır.

SDP81, aktif olarak yıldızların halen oluştuğu, 12 milyar ışık yılı uzaktaki bir galaksidir. Bu galaksi öylesine yaşlıdır ki, Evren o oluştuğunda şu andakinin sadece %15'i kadar yaşlıydı. Bu galaksiden gelen ışınları büken diğer galaksi ise bizden 4 milyar ışık yılı uzaktadır. Yani o "yakın" galaksiye gitmek için ışık hızında ilerleyecek olsanız, oraya vardığınızda Dünya'da 4 milyar yıl geçmiş olurdu. Güneş'imizin ortalama 4 milyar yıl ömrü kaldığı düşünülecek olursa, teknik olarak siz oraya vardığınızda, geride gezegenimize dair hiçbir şey kalmayabilirdi.

• NRAO. Alma Sees Einstein Ring In Stunning Image Of Lensed Galaxy. (22 Temmuz 2020). Alındığı Tarih: 22 Temmuz 2020. Alındığı Yer: NRAO | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 25/09/2020 23:38:12 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3492

“Evrimsel süreçte ortaya çıkıp da, er ya da geç işlev kazanmayan bir özelliğe hiç rastlamadım.”
H. G. Wells