Bir ''Yüzük'' Hepsine Hükmedecek: Einstein Halkası

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Burada gördüğünüz uzak bir galaksiden gelen ışınların, Dünya ile o galaksi arasındaki büyük kütleli bir cisim nedeniyle bükülerek bir halka gibi yoğunlaşması sonucu elde edilen bir görüntüdür. Fotoğraf, Atacama Büyük Milimetre Dizisi (ALMA) ile çekilmiştir. Bu görüntü, Einstein'ın "kütleçekim lensleme" adını verdiği ve on yıllar önce öngördüğü bilimsel bir gerçeğin sayısız fiziksel ispatından bir diğeridir.

Kütleçekim lenslemesi, dev kütleli bir galaksi ya da galaksi kümesi, daha uzaktaki bir galaksiden Dünya yönünde ama saçılarak gelen ışınları bükerek fazlasıyla büyütülmüş; ancak görsel kalite açısından bozulmuş bir görüntü yaratması sonucu oluşur. Bu fotoğraftaki durumda, SDP81 isimli bir galaksi ile aramızdaki bir diğer galaksi öylesine hizalanmıştır ki, uzaktaki galaksiden gelen ışınlar kütleçekim nedeniyle bükülerek bu halka görüntüsünü oluşturmaktadır.

SDP81, aktif olarak yıldızların halen oluştuğu, 12 milyar ışık yılı uzaktaki bir galaksidir. Bu galaksi öylesine yaşlıdır ki, Evren o oluştuğunda şu andakinin sadece %15'i kadar yaşlıydı. Bu galaksiden gelen ışınları büken diğer galaksi ise bizden 4 milyar ışık yılı uzaktadır. Yani o "yakın" galaksiye gitmek için ışık hızında ilerleyecek olsanız, oraya vardığınızda Dünya'da 4 milyar yıl geçmiş olurdu. Güneş'imizin ortalama 4 milyar yıl ömrü kaldığı düşünülecek olursa, teknik olarak siz oraya vardığınızda, geride gezegenimize dair hiçbir şey kalmayabilirdi.

Kaynak: NRAO

Dünya'ya Ait Olmak...

Her Kaplumbağa Aynı Değildir! Bilmediğiniz Kaplumbağaları Suya Atmayın!