Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Bir Demir Külçe İçerisindeki Tüm Elektronları Söküp Alırsak Ne Olur?

1 dakika
5,821 Okunma Sayısı
Notlarım

Patlar! Akıl almayacak bir şekilde patlar... Dünya'daki tüm yaşamı tehdit edebilecek şekilde patlar... Nasıl mı?

Öyle çok değil, 57 gramcık demiri aldığınızı ve Arrival filmindeki gibi insanlıkla irtibata geçip de bize yeni bir teknoloji sunmuş uzaylı halkının verdiği bir makina aracılığıyla tüm elektronlarından bir anda ayırıverdiğinizi düşünün. Yani bu makina, elektronları emiyor diye düşünün ve bunu anlık olarak yapıyor.

57 gramlık demir kütlesinden geriye, 1 mol, yani 6x1023 adet proton kalacaktır. Bu protonların hepsi pozitif yüklü olduğu için, muazzam bir kuvvetle birbirlerini iteceklerdir. Bu itim, patlamanın arkasında yatan ana sebep olacaktır.

Bu protonların net elektrik yükü kabaca 5.5 milyon Coulomb civarında olacaktır. Bu yükü taşıyan protonlar, elektronlar atom içerisinden bir anda sökülüp alındığında birbirine ortalamada 1 santimetrelik bir mesafe uzaklıkta olacaktır. Yani elektronları sökülüp alınan demir kütlesini, birbirinden 1 santimetre uzaklıkta bulunan 2.75 MegaCoulomb yüküne sahip (bu sayıyı 5.5/2=2.75 hesabından elde ettik) iki enerji yüklü parçacık şeklinde modelleyebiliriz.

Bu modellemeye göre protonların birbirini itmesi sırasında açığa çıkan enerji 6.8x1024 Joule olacaktır. "Aman canım, o ne demek ki?" dediğinizi duyar gibiyiz.

Bu, Hiroshima'ya atılan atom bombasından tam 108 milyar tanesinin aynı anda patlamasına eşittir. 108 milyar! Milyar!

Ya da, dinozorları ve o dönemde yaşayan tüm türlerin %75'ini yok eden meteordan yaklaşık 250 tanesinin aynı anda Dünya'ya çarpmasına eşittir.

Bir diğer deyişle, 57 gramcık demir külçesini elektronlarından bir anda arındıracak olsanız, Dünya'da yaşamı bitirmekle kalmazdınız, muhtemelen gezegeni de parçalarına ayıracak kadar şiddetli bir patlamaya neden olurdunuz.

Yapmayın.

• J. Huffman, et al. If We Could Remove All The Electrons From A Block Of Iron, What Would It Look Like?. (15 Mart 2020). Alındığı Tarih: 15 Mart 2020. Alındığı Yer: Quora | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 27/01/2021 19:15:30 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/4712

Notlarım

“Herkes kendi fikrine sahip olmakta özgürdür; ancak kimse gerçekler konusunda hatalı olma hakkına sahip değildir.”
Bernard M. Baruch