Pedram Türkoğlu Editör Pedram Türkoğlu
2 dakika
5,434 Okunma Sayısı
Notlarım

Günümüzde kuşlar oldukça büyük uzuvlara, boyutlara ve yüksek ağırlıklara sahip olabiliyor. Örneğin, sağlıklı bir deve kuşu 100 kilogram civarında bir ağırlığa sahip olabilir veya bir albatrosun kanat açıklığı üç metreyi bulabilir; ancak hiç antik kuşları düşündünüz mü? Kuşlar sınıfına dahil edebildiğimiz ilk canlılar Jura Devri'nde doğrudan theropod dinozorlardan evrilmeye başlamış, oldukça küçük boyutlu ve çoğunlukla küçük sürüngenler ya da böceklerle beslenen canlılardı. Dünya Kretase Devri'nin sonunda girdiği buzul çağını atlattıktan sonra kuşların boyutlarını sınırlandıran etkenlerin de etkisinin azalmasıyla birlikte vücut boyutlarında oldukça belirgin artışlar yaşandı. Zira dev non-avian dinozorlar yok olunca, kuşlar ve memeliler için ekolojik niş olanakları hayli artış gösterdi. Bu yazımızda size bahsedeceğimiz tür ise şimdiye kadar fosiline erişebildiğimiz en büyük kuş: Vorombe titan. Ayrıca unutmamak gerekir ki kuşlar birer avian dinozordur. Yani bütün dinozorların yok olduğunu söylemek yanlış olur.

Jamie Chirinos tarafından çizilen bir illüstrasyonu.
Paleontology World

Fil kuşları, Geç Kuvaterner Devri'nde Madagaskar’da yaşamış ve 13. yüzyıl ile 17. yüzyıl arasında soyları tükenmiş bir ailedir. 2018 yılına kadar iki ayrı cins olarak sınıflandırılıyorlardı: Aepyornis ve Mullerornis. 1894’te İngiliz bilim insanı C.W. Andrews, Aepyronis maximus türüne dahil olamayacak kadar büyük örnekleri, bu türün altına sınıflandırmıştır, fakat 2018’de yapılan ve James Hansford tarafından yönetilen taksonomik çalışma gösteriyor ki bu fosil örnekleri Aepyronis maximus türüne dahil edilemeyecek kadar farklı. Londra Zooloji Enstitüsü önderliğinde yapılan çalışma, bu örneklerin farklı bir cins içerisinde sınıflandırılması gerektiğini gösteriyor ve yeni bir cins olan Vorombe’yi tanımlıyor.

Aepyronis maximus iskeleti.

Vorombe kelimesi Madagaskar dilinde “büyük kuş” anlamına gelmekte, tür adı olan “titan” ise Antik Yunan tanrılarına bir gönderme. Türün üyelerinin 800 kilogramı aşabilen ağırlıklara ve 3 metreyi aşan boyutlara sahip olduğu tahmin ediliyor ve bu özellikler Vorombe titan’ı örneklerine ulaşabildiğimiz en büyük kuş türü yapıyor. Görüntüsünden de anlayabileceğiniz gibi bu uçamayan bir kuş türü. Çalışmayı yöneten James Hansford, Inverse dergisine verdiği röportajda “Bir sürpriz oldu. Bu örneklerin Aepyronis maximus türünün, daha büyük üyeleri olduğunu düşünmüştüm.”diyor.

Madagaskar'da fosillerin bulunduğu bölgeler.

Bulunan fosiller gösteriyor ki Vorombe titan, diğer fil kuşları gibi Madagaskar’ın güneyindeki iğne yapraklı ormanlara yerleşmiş bir türdü. Ayrıca bu bölgede yaşayan diğer fil kuşlarıyla aralarında bulunan yapısal farklılıklar beslenme yapılarının farklı olduğunu gösteriyor. Aynı zamanda fil kuşları, adalarda izole olmuş türlerin boyutlarının diğer akrabalarına oranla çok büyük değişimler göstermesi olayına oldukça kaliteli bir örnek sunuyor.

• Yasmin Tayag. New Record Holder For World's Biggest Bird Ever Was A 1,700-Pound Giant. (25 Eylül 2018). Alındığı Tarih: 12 Ocak 2019. Alındığı Yer: Inverse | Arşiv Bağlantısı