Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Tüyler, henüz dinozorlar ve timsahlar farklı soy hatlarına ayrılmadan önce, bu iki grubun ortak atası olan sürüngenlerde ortaya çıktılar. Bunu biliyor olmamızın sebebi, timsahlarda tüy oluşumundan sorumlu bazı genlerin bulunuyor olması. (Tüyler hakkında daha fazla bilgi almak için bu makaleyi okuyabilirsiniz: Paleontolojinin Rönesansı: Tüyler)

Kuşlar ve timsahların filogenetik ağaçtaki konumları
Berkeley

Bu yazımızda bahsedeceğimiz konu ise tüylerin kökeniyle doğrudan ilgili değil, kuşların kuzenlerindeki tüy oluşumuyla ilgili. Güney Kaliforniya Üniversitesi patoloji profesörü Dr. Cheng-Ming Chuong, önderliğinde toplanan ekip bir timsah embriyosunda tüy oluşturmayı başardı. Çalışmaya başlamadan önce Chong “efsanevi uçan ejderhalar yaratmak gibi belki biz de timsahların vücudunda tüy oluşturabiliriz.” dediğini belirtiyor.

Tavuklarda bazı genlerin aktifleştirilerek diş oluşumunun tetiklenmesi, canlıların atasal formlarında görülen özelliklere genetik çalışmalarla yeniden sahip olabileceğini göstermişti Dr. Chong’un ekibi ise benzer bir çalışmayı tüy yapısında yürütmeyi denedi.

Tavuklarda ve timsahlarda yapılan gen analizleri sonucunda, tüy oluşumu için gerekli olan bazı genler timsah embriyosuna aktarılarak, kuş kalçalı dinozorların fosillerinde bulunan tüyler gibi sivri ok şeklinde dışarı uzanan tüy yapılarının oluşumu tetiklendi ve başarıyla sonuçlandı. Embriyonun vücudunun bazı noktalarında ilkel tüyler gözlendi.

Timsahlarda oluşturulan tüy benzeri yapılar...
NTU

Yapılan çalışma tüy oluşumunu tetikleyen genlerin tespit edilmesi için önemli bir adım oldu. Aynı zamanda çalışmanın önderi Chuong, bu gibi deneylerin kuş evrimindeki kayıp halkaların moleküler açıklamalarını yapabilmek için oldukça önemli olduğunu düşünüyor.

• Josh Gabattiss. Alligator Scales Turned Into ‘Feather-Like Appendages’ By Scientists Trying To Understand How Dinosaurs Learned To Fly. (2017, Kasım 22). Alındığı Tarih: 26 Mart 2019. Alındığı Yer: Independent