Bal Arılarının Bitki Tozlaşmasındaki Önemi

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Bal arılarının tarım endüstrisinde yaşamsal bir rolleri vardır. Çatalınızı iştahla salataya daldırdığınız her seferinde bal arılarına teşekkür etmeyi unutmayın!

“Meyve ve sebzeler de dahil olmak üzere yiyeceklerimizin üçte birini oluşturan tarımsal ürünleri bal arıları tozlaştırır. Bu ürünler, kalp için sağlıklı ve kanser önleyici beslenmenin temel taşlarıdır.”

Arizona Üniversitesi’nin Tarım ve Yaşam Bilimleri Fakültesi’ne bağlı Böcekbilim Bölümü’nde konuk profesör ve ABD Tarım Bakanlığı’nın Tarımsal Araştırmalar Servisi’ne bağlı Carl Hayden Arı Araştırma Merkezi’nde baş araştırmacı olan Gloria DeGrandi-Hoffman böyle diyor ve ekliyor:

“Burası bal arısı besleme laboratuvarı. İnsanlar iyi beslendiklerinde daha sağlıklı olurlar, arılar da. Kötü beslenmenin, mantar ve böcek ilaçlarının arılar üzerindeki etkilerini ve bu ilaçların arıların çiçek nektarlarından besin edinmelerini nasıl değiştirdiklerini inceliyoruz.”

Laboratuvar, arıların besinlerini sindirip onlardan yararlanabilmelerinde mikropların rolünü de inceliyor. DeGrandi-Hoffman açıklamasına şöyle devam ediyor:

“Aynen insanlardaki gibi, arıların da sindirimleri ve genel olarak sağlık ve bağışıklıklarında mikropların yaşamsal bir rolleri vardır.  Bal arısı kolonileri, ortamlarında çeşitli mikrobiyomlar olduğunda daha sağlıklı olurlar.”

Laboratuvar, bugünlerde, İnsan Mikrobiyom Projesi’ni model alarak bal arısı mikrobiyom projesi üzerinde çalışıyor ve arıların içinde ve üzerinde yaşayan mikropların rollerini ve etkileşimlerini bulmayı hedefliyor. Bal arıları tarımsal tozlaşma için çok önemlidir çünkü koloniler halinde barındırılabilir, çiçekleri tozlaştırmak için tam zamanında açık arazilere taşınıp serbest bırakılabilirler. DeGrandi-Hoffman bu konuda şunları söyledi:

“Tozlaşma yapan popülasyonu kontrol edip ana tarımsal sistemlere götürebiliriz. Örneğin şubat ayında badem ağaçlarını tozlaştırmak için bütün ülkeden arılar getirilir. Tüm badem ürünlerini tozlaştıracak kadar yerel popülasyon yoktur, fakat bal arılarını bahçelere getirip kolonileri serbest bırakarak oradaki ağaçlar için anında binlerce tozlaştırıcı sağlayabiliriz.”

DeGrandi-Hoffman, arıcıların her kış kolonilerinin %30’unu kaybettiklerini söyledi. Ayrıca, bal arısı yiyeceklerinin vazgeçilmez kaynağı olan bitkilerin çiçek açmasını önleyen kuraklığın da bal arılarına hasar verdiğini belirtti. DeGrandi-Hoffman şöyle diyor:

“Tucson’da sağlıklı bir bal arısı ve yerel tozlaştırıcı popülasyonu var. Ürünleri tozlaştıracak bal arıları popülasyonunun sağlıklı olması, insan sağlığını da etkiler”,

Ev sahipleri, ayçiçeği ve yıldız çiçeği gibi bitkiler yetiştirerek sağlıklı bir tozlaştırıcı popülasyon oluşmasını destekleyebilirler. Arizona-Sonora Çöl Müzesi’nin tozlaştırıcı ortaklığı internet sitesi, bal arıları ve yerel arılar da dahil olmak üzere değişik türde tozlaştırıcı böcekler için yiyecek kaynağı olabilecek bitkilerin listesini vermektedir. DeGrandi-Hoffman’ın bu konuda bir de uyarısı var:

“Böcek ilaçlarını çok dikkatli kullanın. Ev sahipleri bazen böcek ve mantar ilaçlarını, arılar gibi hedefleri dışındaki organizmalara olası etkilerini düşünmeden kullanıyorlar. Bu ürünler arı ölümlerine neden olabilir.”

Peki, ev ve bahçe civarına arıları çekmek tehlikeli mi? DeGrandi-Hoffman:

"Üzerine basmadığınız sürece, arıların savunmaya geçip belki de sizi sokmaları sadece yuvalarına yaklaştığınızda olabilir.”

Yazan: Shelley Littin

Kaynak: Bu yazı Phys.org sitesinden çevrilmiştir.

2015 İtibariyle Devam Eden Uzay Görevleri!

Dünya'ya En Yakın 1A Tipi Süpernovanın Sırları Çözülüyor!

ODTÜ EEE '88 mezunudur. Evrim Ağacı'nda genel editörlük ve çevirmenlik yapmaktadır. Ayrıca Kırsal Çevre Derneği'nin aktif üyesidir. İlgi alanları Türkçe ve İngilizce dilleriyle başta bitkiler olmak üzere tüm canlılardır.