Evrim Ağacı

Bahadır (Argynnis pandora)

Asrın Akıncıoğlu

Bu içerik, Evrim Ağacı'nın Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır. Yaşam Ağacı projesinin amacı, başta Türkiye'de bulunan türleri, Türkiye'deki doğa gözlemcilerimizin özgün fotoğraf ve video içerikleri ışığında, evrimsel akrabalık ilişkilerine uygun bir şekilde filogenetik bir ağaç üzerinde kategorize etmek, nihayetinde ise Dünya'daki tüm türleri yavaş yavaş Yaşam Ağacı'na eklemektir.

• Bilimsel Adı Argynnis pandora
  • Halk Arasındaki Türkçe Adı Bahadır
  • Halk Arasındaki İngilizce Adı Cardinal
  • Seviye Tür (Species)
  • Üst Takson Alaca Kelebekler (Nymphalidae)

Kırklareli'de gözlemlediğimiz bir yetişkin birey.

Kanat açıklığı 60-80mm civarlarında değişen büyük bir kelebek türüdür. Kanat üstü turuncu üzerine siyah beneklidir. Ön kanat altı kırmızıdır. Dişilerinde arka kanadın altındaki önkenardan dış kenara uzanan beyaz dalgalı desen erkeklerde görülmez veya belirsiz bir şekilde görülür. Nisan ortasından itibaren Ekim ayına kadar görülebilir. Bu türün kanat üstündeki siyah kenar alt benekleri benzer olan Argynnis paphia türündeki beneklerden daha küçüktür. Yaklaşık 8-12 hafta yaşarlar.

Asrın Akıncıoğlu

Alaca kelebekler (Nymphalidae) familyasının Uzunkanatlılar (Heliconiinae) alt familyasından bir türdür. Türkiye'de 5 tane Argynnis türü yaşamaktadır:

• Bahadır (Argynnis pandora)
  • Cengaver (Argynnis paphia)
  • Niyobe (Argynnis niobe)
  • Güzel inci (Argynnis aglaja)
  • Büyük inci (Argynnis adippe)

Avrupa'dan Orta Asya'ya kadar uzanan geniş bir dağılımı vardır. Türkiye'nin tüm bölgelerinde görülebilir. Çayırlar, orman kenarları, açıklıklar, seyrek ağaçlı araziler ve çalılıklar gibi habitatlarda gözlemlenebilir.

IUCN tarafından yaygın bulunan türler için kullanılan Asgari Endişe (LC) kategorisinde sınıflandırılmıştır.

Asrın Akıncıoğlu

Nisan ortası ila Ekim ayları arasında 2 nesil vermektedirler. Tırtılları kış uykusuna yatar.

Tırtıllar (larvalar), özellikle Viola cinsi bitkiler ile beslenir. Yetişkinler ise genellikle Cirsium, Carduus ve Centaurea cinsi gibi Asteraceae familyasından bitkilerden nektar toplarlar.

Tür ismindeki "Pandora", Yunan mitolojisine göre Zeus'un önderliğinde Hephaestus tarafından yaratılan ilk kadındır. Kelime anlamı olarak "hediye" benzeri bir anlam taşır. Cins ismindeki "Argynnis" ise yine Yunan mitolojisine aittir. Kral Agamemnon'un aşık olduğu ve ölümünden sonra anısına bir tapınak kurulan güzel bir kadın olduğu söylenmiştir. Ölümünden sonra Afrodit'e ibadet edenlerin geleceği yer olmuştur.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 30/09/2020 21:31:54 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/8822

“Tam şu anda hayatın bence en üzücü tarafı, bilimin bilgiyi biriktirme hızının, toplumun bilgelik edinme hızından daha fazla olmasıdır.”
Isaac Asimov