Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Bağışıklık Sistemini Doğrudan Beyne Bağlayan Lenf Damarları Bulundu!

Lenf sisteminin eski ve yeni haritası.
Yazar Stephen Luntz Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
1 dakika
3,703 Okunma Sayısı
Not Ekle

Bu haber 4 yıl öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

İnsan anatomisinin haritası tümüyle çıkarıldı, diye düşünüyorsanız yanılıyorsunuz. Bu ayın başında bilim insanları, bağışıklık sistemini doğrudan beyne bağlayan lenf damarları bulduklarını açıkladılar.

Tıp kitaplarını değiştirecek buluş, Alzheimer hastalığı ve MS gibi nörolojik hastalıkların nedenleri ve tedavisinde yeni yollar açacak. Bizim için gizemini koruyan bu hastalıkların incelenmesinde, artık fiziksel ve biyolojik açıdan net cevaplar alabileceğimiz sorular sorabileceğiz, çünkü beyin zarını çevreleyen lenf damarlarının beyni doğrudan bağışıklık sistemine bağladığını biliyoruz.

Örneğin bağışıklık sisteminin ataklarla beyinde hasarlara neden olduğu MS hastalığı için bu atakların nasıl oluştuğu ve onları nasıl durdurabileceğimiz sorularına, söz konusu damarlar incelenerek daha farklı bir anlayışla cevap aranabilecek. Ya da beyinde aşırı protein birikimi nedeniyle oluşan Alzheimer hastalarında bu damarların proteinleri bölgeden uzaklaştırma görevlerini yerine getirip getirmedikleri incelenebilecek. Yaşa göre formları değişen damarların yaşlanmadaki etkileri de, araştırılması gereken başka bir konu.

İkinci bir dolaşım sistemi olarak görülebilecek lenf sistemi, diğer görevlerinin yanı sıra doku sıvısını, bu sıvının içindeki ölü hücreleri, bakterileri ve mikropları uzaklaştırmak ve kaybedilen proteinleri tekrar sisteme dahil etmek üzere dolaşım sistemine aktarır, lenfosit üreterek ve lenf düğümlerinden kemiklere akyuvar ileterek vücudun bağışıklık sisteminde etkin rol alır.

1. Türev İçerik Kaynağı: IFLS | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 16/01/2021 22:07:08 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/4243

Not Ekle

“Limandaki bir gemi güvendedir. Ama gemilerin inşa edilme amacı bu değildir.”
John A. Shedd