Evrim Ağacı

Bağışıklık Sistemini Doğrudan Beyne Bağlayan Lenf Damarları Bulundu!

Lenf sisteminin eski ve yeni haritası.
Tavsiye Makale

Bu türev bir içeriktir. Yani bu yazının omurgası, IFLS isimli kaynaktan çevrilerek dilimize uyarlanmıştır; ancak "çeviri" içeriklerimizden farklı olarak, bu içerikte orijinal metin birebir korunmamıştır. Anlatım ve konu akışı gibi detaylar Evrim Ağacı yazar(lar)ı ve/veya editörler tarafından güncellenmiş, değiştirilmiş ve/veya geliştirilmiştir. Yazar, kaynaktan alınan metin omurgası üzerine kendi örneklerini, bilgilerini, detaylarını eklemiş; içeriği ve anlatımı zenginleştirmiş ve/veya çeşitlendirmiş olabilir. Bu ek kısımlarla ilgili kaynaklar da, yazının sonunda gösterilmiştir. Metnin omurgasını oluşturan kaynağı, orijinal dilinde okumak için lütfen yukarıdaki bağlantıya tıklayınız. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

İnsan anatomisinin haritası tümüyle çıkarıldı, diye düşünüyorsanız yanılıyorsunuz. Bu ayın başında bilim insanları, bağışıklık sistemini doğrudan beyne bağlayan lenf damarları bulduklarını açıkladılar.

Tıp kitaplarını değiştirecek buluş, Alzheimer hastalığı ve MS gibi nörolojik hastalıkların nedenleri ve tedavisinde yeni yollar açacak. Bizim için gizemini koruyan bu hastalıkların incelenmesinde, artık fiziksel ve biyolojik açıdan net cevaplar alabileceğimiz sorular sorabileceğiz, çünkü beyin zarını çevreleyen lenf damarlarının beyni doğrudan bağışıklık sistemine bağladığını biliyoruz.

Örneğin bağışıklık sisteminin ataklarla beyinde hasarlara neden olduğu MS hastalığı için bu atakların nasıl oluştuğu ve onları nasıl durdurabileceğimiz sorularına, söz konusu damarlar incelenerek daha farklı bir anlayışla cevap aranabilecek. Ya da beyinde aşırı protein birikimi nedeniyle oluşan Alzheimer hastalarında bu damarların proteinleri bölgeden uzaklaştırma görevlerini yerine getirip getirmedikleri incelenebilecek. Yaşa göre formları değişen damarların yaşlanmadaki etkileri de, araştırılması gereken başka bir konu.

İkinci bir dolaşım sistemi olarak görülebilecek lenf sistemi, diğer görevlerinin yanı sıra doku sıvısını, bu sıvının içindeki ölü hücreleri, bakterileri ve mikropları uzaklaştırmak ve kaybedilen proteinleri tekrar sisteme dahil etmek üzere dolaşım sistemine aktarır, lenfosit üreterek ve lenf düğümlerinden kemiklere akyuvar ileterek vücudun bağışıklık sisteminde etkin rol alır.

1. Türev İçerik Kaynağı: IFLS | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 25/10/2020 08:58:16 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/4243

“Bir şey sizin için yeterince önemliyse, ihtimaller düşük olsa bile onu başarmayı denersiniz.”