Evrim Ağacı

Ayın Birleşik Jeolojik Haritası: Uydumuzun İlk Kapsamlı Jeolojik Haritası Yayında!

Ay'ın Bugüne Kadar Yayınlanmış En Kapsamlı Jeolojik Haritasını Dev Boyda, Ücretsiz Olarak İndirebilirsiniz!

Ay'ın yüzeyindeki parlak ve koyu lekeleri ne tür kayaların oluşturduğunu merak ettiğiniz oldu mu?

Bu soruya cevaben; USGS (ABD Jeoloji Araştırmaları Kurumu, İng: United States Geological Survey), uzaydaki en yakın komşumuzun 4,5 milyar yıllık tarihini açıklamayacak yeni bir harita yayımladı.

Tarihte ilk kez tüm Ay yüzeyi, NASA ve Lunar Planetary Institute (İng: "Ay ve Gezegen Enstitüsü") işbirliğinde, USGS'den gelen bilim insanları tarafından tamamen haritalandı ve belirli bölgeler sınıflandırıldı.

"Ay'ın Birleşik Jeolojik Haritası" (İng: "Unified Geologic Map of the Moon") olarak adlandırılan ve ayın tüm yüzeyinin jeolojisini gösteren ortografik perspektifler.  Bu jeolojik harita, son uydu misyonlarından elde edilen verilere dayanarak güncellenen altı Apollo dönemine ait bölgesel jeolojik haritanın bir sentezi. Ay bilimi ve gelecek Ay misyonları için bir referans olarak kullanılacak. Dev boyda görüntülemek için görsel kaynağına (USGS üzerine) tıklayın.
"Ay'ın Birleşik Jeolojik Haritası" (İng: "Unified Geologic Map of the Moon") olarak adlandırılan ve ayın tüm yüzeyinin jeolojisini gösteren ortografik perspektifler. Bu jeolojik harita, son uydu misyonlarından elde edilen verilere dayanarak güncellenen altı Apollo dönemine ait bölgesel jeolojik haritanın bir sentezi. Ay bilimi ve gelecek Ay misyonları için bir referans olarak kullanılacak. Dev boyda görüntülemek için görsel kaynağına (USGS üzerine) tıklayın.
USGS

"Ayın Birleşik Jeolojik Haritası" olarak adlandırılan ay haritası, gelecekteki insan misyonları için Ay'ın yüzey jeolojisinin kesin planı olarak kullanılacak ve uluslararası bilim topluluğu, eğitimciler ve halk için oldukça değerli bir referans olacak. Dijital harita çevrimiçi olarak mevcut olup ayın jeolojisini ayrıntılı olarak gösteriyor.

USGS Müdürü ve NASA eski astronotu Jim Reilly, "Ay'ın kendisi ve oradan ne zaman geri dönebileceğimiz insanların hep ilgisini çekmiştir. Bu yüzden, USGS'in NASA'ya gelecekteki görevleri planlamalarına yardımcı olabilecek bir kaynak yarattığını görmek harika." diyor.

Bu yeni dijital haritayı oluşturmak için; Ay'ın son uydu misyonlarından alınan güncellenmiş bilgilerle birlikte, altı Apollo dönemine ait bölgesel haritalardan veri alındı. Mevcut haritalar, modern veri kümeleriyle uyumlu hale gelmeleri için yeniden çizildi, böylece önceki gözlemler ve açıklamalar korunmuş oldu. Yeni ve eski verileri birleştirmenin yanı sıra, Ay'ın stratigrafisinin (Ç.N: katmanbilim) birleşik bir tanımı da geliştirildi. Bunun sonucunda; kaya isimlerinin, kayalara ait açıklamaların ve kayaların yaşlarının bazen tutarsız olduğu önceki haritalardan kalma sorunlar çözüldü. USGS jeoloğu ve başyazarı Corey Fortezzo şöyle diyor:

Bu harita, on yıllar süren bir projenin doruk noktasına ulaştığı yer. Ay'daki belirli alanların araştırılmasını, ay yüzeyinin geri kalanıyla birleştirerek yeni bilimsel çalışmalar için çok önemli bilgiler sağlıyor.

Ay'ın ekvatoral bölgesi için yükseklik verileri, JAXA (Ç.N: Japonya Havacılık ve Uzay Keşif Ajansı) liderliğindeki son SELENE (Selenological ve Engineering Explorer, Tr: Senelojik ve Mühendislik Gezgini) Arazi Kamerası tarafından toplanan stereo gözlemlerden geldi.

Kuzey ve Güney kutupları için elde edilen topografya bilgileri ise, NASA'nın Ay Yörüngesi Lazer Altimetresi'nin (İng: "LOLA") verileri ile desteklendi.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 04/06/2020 07:58:09 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/8740

“Bir uzay aracı içerisinde Dünya’nın yörüngesinde dolaştığımda, gezegenimizin ne kadar güzel olduğunu ilk defa gördüm. Ey, insanlık! Lütfen onu koruyalım ve güzelliğini arttıralım. Onu yok etmeyelim!”
Yuri Gagarin