Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

2014'ün Mayıs ayında Belçika'da düzinelerce ölü semenderin bulunması, Avrupa'daki bu küçük amfibilerin hayatını tehdit eden gizemli bir mantar riski olduğu düşüncesini tetikledi. İlk olarak 2008 yılında, Hollanda'da, mantar enfeksiyonu ülkedeki ateş semenderlerinin %96'sını öldürdü.

Belçika doğayı koruma grubu olan Natagora, oradaki otoritelerin kalan semenderleri güvende olmaları için hayvanat bahçelerindeki, güvenli alanlara yerleştirdiklerini söyledi. Enfeksiyonun, Nisan ayında Belçika'nın güneyindeki ormanlarda bulunan düzinelerce semender cesedine kadar Hollanda'ya özgü olduğu düşünülüyordu. Belçika'dakine benzer raporlar Almanya'dan da geliyor. Ghent'deki veteriner fakültesinin bakteriyoloji ve mikoloji laboratuvarı başkanı Francks Pasmans, AFP'ye şöyle dedi:

"Bu durum Avrupa'daki kara semenderleri için oldukça üzücü."

Pasmans, neredeyse 200 amfibi türünü yok oluşa götüren, bazılarının biyolojik çeşitliliği en çok tehdit ettiğini söylediği mantar hastalığına sebep olan Batrachochytrium Salamandrivorans salgının Fransa'ya yayılmasının an meselesi olduğunu söyledi.  Bir zamanlar sarı benekli kara semenderinin, bilinen adıyla ateş semenderi, ateşe dayanıklı olduğu düşünülürmüş ve bu yüzden Fransız Rönesans Kralı Francois I, onu amblemi olarak kullanmış.

Mantar enfeksiyonu, semenderlerde deri aşınmasına neden oluyor ve iki hafta içinde boğularak ölüyor. Natagora başkanı Philippe Funcken, hastalığın her yıl temas veya su yoluyla düzinelerce kilometreye yayıldığını söyledi.  Bilim insanları hala hastalığın başlangıcı ve diğer türlere olan potansiyel etkisi hakkında yeterli bilgiye sahip değil.  Bazıları, laboratuvar testleri için yapılan uluslararası amfibi ticareti bu enfeksiyonun kaynağı olabilir. Pasmans şöyle anlatıyor:

"Bir diğer hipotez de hastalığın Amerika'dan veya Asya'dan gelmiş olabileceği. O bölgelerin türleri çoktan adapte olduğu için orda bir zarara neden olmuyor olabilir."

Başka bir öldürücü mantar enfeksiyonu olan Batrachochytrium dendrobatidis de, Amerika ve Avustralya'daki 200 amfibi türünün yok olmasından sorumlu tutuluyor. Pasmans şöyle diyor:

"Enfeksiyon Avrupa'ya 15 yıl kadar önce geldi ama görünüyor ki gittikçe azalıyor."

Şimdilik bilim insanları, enfeksiyonun daha fazla yayılmasını önlemek için insanlara ormanda gezdikten sonra ayakkabı tabanlarını yıkamalarını öneriyor. Ama Pasmans, Avrupa çapında bir hareket kampanyasının zamanının geldiğini söylüyor.

Kaynak: Bu yazı Phys.org adresinden çevrilmiştir.