Atasal Özelliklerini Yeniden Evrimleştiren Parazitler

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Ev Tozu Maytları Geri Evrim Geçiriyorlar!

Michigan Üniversitesi'nden araştırmacılar, çok geniş kapsamlı DNA dizileme yöntemleri kullanarak Psoroptidia ailesine ait ev tozu maytlarının detaylı filogenetik geçmişini ortaya çıkardılar. Son derece parazitik yaşayan bu özelleşmiş maytların evrim geçirerek yeniden, özgür ve parazitik olmayan atalarına benzer biçimde değiştikleri ortaya çıkarıldı. Araştırmacılardan Dr. Klimov konuyla ilgili şunları söyledi:

"Parazitler konaklarını sömürmek için nesiller içerisinde olsa da çok hızlı bir evrim sürecinden geçebilmektedirler ve bu sayede son derece karmaşık özellikler geliştirebilmektedirler. Aynı evrimi, bu özelliklerini yitirerek konaklarından ayrılmak için de geçirebilirler. Konakların hem yaşam alanı hem de besin sağladığı ortamlarda bu parazitler birçok genlerini ya tamamen yitirirler ya da bu genler işlevsiz hale gelirler; çünkü bu genlere artık ihtiyaç yoktur ve bu genlerin sağladıkları özellikler, konaktan sömürülerek elde edilebilir. Birçok araştırmacı, böylesine özelleşmiş bir biçimde evrimleşen niteliklerin geri döndürülemez olduğunu düşünmekteydi."

Ancak yapılan çalışmalar, evrimsel süreç içerisinde geri evrim olarak bilinen (şuradaki makalemizden bilgi alabilirsiniz) bir değişim döneminin mümkün olduğunu gösteriyor. Daha önceden de geri evrime dair sayısız örnek keşfedilmiş (kurbağaların çene dişlerinin geri evrimi, balina ve yunusların karalardan denizlere dönmesi, vs.) ve bu keşifler, bir türün atalarının özelliklerine geri evrimleşemeyeceğini iddia eden Dollo İlkesi'nin geçersiz olduğunu ispatlamıştı.

Böylece evrimin sürekli olarak ileri ve yeni, daha gelişmiş özelliklere doğru olmadığı, çevresel etmenlere en uyumlu olacak nitelikler hangileriyse onların evrimleştiği ve gerekirse eski özelliklerin yeniden evrimleşebileceği bir kere daha anlaşılmış oldu.

Kaynak: Science Daily