Tüm Reklamları Kapat

Arkeologlar, 5500 Yıllık Mezardaki Neolitik Gizemleri Araştırıyor!

Arkeologlar, 5500 Yıllık Mezardaki Neolitik Gizemleri Araştırıyor! SciTechDaily
1 dakika
Tüm Reklamları Kapat

Arkeologlar, İşveç'in Falköping şehri yakınlarındaki Tiarp bölgesinde M.Ö. 3500 yıllarına tarihlenen, eksik kafatasları ve büyük kemiklerle dolu bir mezar keşfetti. Mezarda en az 12 kişiye ait kalıntılar bulunmaktadır. Araştırmacılar, DNA analizleri sayesinde bu kişilerin aile ve sağlık geçmişlerini ortaya çıkarmayı amaçlıyor.

İlk analizler, Tiarp'taki mezarın İsveç'teki en eski taş mezar odalarından biri olduğunu göstermektedir. Mezarın Erken Neolitik döneme ait olduğun tespit eden araştırmacılar; mezarda el ve ayak kemikleri, kaburga kemiği parçaları ve dişler bulduklarını ancak kafatası ve uyluk kemikleri gibi bazı parçalarının eksik olduğunu belirtti.

Tüm Reklamları Kapat

Arkeologlar mezara Taş Devri'nden bu yana el değmediğini, ancak iskeletlerinin bir kısmının kayıp olduğunu ekliyor. Neolitik dönemden kalma taş mezar odalarında genellikle el ve ayak kemiği gibi küçük kemiklerin eksik olduğunu, büyük kemiklerin eksik olmasının oldukça ilginç olduğunu belirten Arkeolog Karl-Göran Sjögren, şöyle anlatıyor:

Kafatasları ve büyük kemikler eksik, mezardan çıkarılmış olabilirler. Bunun defin ritüelleriyle mi ilgili olduğunu yoksa arkasında başka bir şey mi olduğunu bilmiyoruz.

Lund Üniversitesi Osteoloji Profesörü Torbjörn Ahlström'un incelemelerine göre kemikler bebekler ve yaşlılar da dahil olmak üzere en az 12 kişiye ait. Herhangi bir yaralanma izine rastlanmasa da herhangi bir hastalıklarının olup olmadığı DNA analizleri ile belli olacak. DNA analizleri sayesinde mezardaki kişilerin akraba olup olmadığının da belirlenmesi planlanmaktadır.

Araştırmacılar, bölgeye mezarın inşa edilmesinden 500 yıl önce geldiğini, yani gömülen insanların büyük ihtimalle çiftçi olduklarını düşündüklerini belirtti. Bölge, Taş Devri'nden kalma pek çok mezarla tanınıyor. Bölgede 250'den geçit mezar olduğunu belirten Karl-Göran Sjögren, kazdıkları mezarın diğerlerinden farklı olduğunu şöyle anlatıyor:

Dolmen olarak bilinen bu mezar daha eski. Geçit mezarlardan yaklaşık 200 ila 150 yıl daha eski olması, kazdığımız mezarı İsveç'teki ve tüm İskandinavya'daki en eski taş mezar odalarından biri yapıyor.

• Karl-Göran Sjögren
  • Gothenburg University

• K. Sjögren, et al. (2023). Tiarp Backgården. An Early Neolithic Dolmen In Falbygden, Sweden And Early Megalithic Tombs In South Scandinavia And Northern Central Europe. Journal of Neolithic Archaeology, sf: 213–242-213–242. doi: 10.12766/jna.2023.8. | Arşiv Bağlantısı
Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 04/03/2024 10:55:35 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/16711

Newton
Teşhis
Kargalar 200 Yıl Yaşıyor Olabilir mi?
Piyango Nasıl Kazanılır? (GARANTİLİ)
Kendi Kendine Konuşanlar Deli mi?
Zaman Oku: Zamanın İleri Aktığını Nereden Biliyoruz?

U. Derin. Arkeologlar, 5500 Yıllık Mezardaki Neolitik Gizemleri Araştırıyor!. (3 Şubat 2024). Alındığı Tarih: 4 Mart 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/16711
Derin, U. (2024, February 03). Arkeologlar, 5500 Yıllık Mezardaki Neolitik Gizemleri Araştırıyor!. Evrim Ağacı. Retrieved March 04, 2024. from https://evrimagaci.org/s/16711
U. Derin. “Arkeologlar, 5500 Yıllık Mezardaki Neolitik Gizemleri Araştırıyor!.” Edited by Ufuk Derin. Evrim Ağacı, 03 Feb. 2024, https://evrimagaci.org/s/16711.
Derin, Ufuk. “Arkeologlar, 5500 Yıllık Mezardaki Neolitik Gizemleri Araştırıyor!.” Edited by Ufuk Derin. Evrim Ağacı, February 03, 2024. https://evrimagaci.org/s/16711.