Antarktika’da 280 Milyon Yıllık Fosil Keşfedildi

Kadir Toykan Özdoğan Editör Kadir Toykan Özdoğan
1 dakika
2,559 Okunma Sayısı
Notlarım

Keşfedilen 280 milyon yıllık fosiller, bugün ısınmakta olan dünyanın kuzeyindeki ormanların nasıl göründüğünü ortaya koyuyor.

Antarktika eskiden günümüzdeki gibi buzlarla kaplı bir kara parçası değildi. Milyonlarca yıl önce Gondwana isimli büyük bir Güney Yarımküre kütlesinin parçasıydı ve yakınlarında ağaçlar mevcuttu. Burada keşfedilen yeni fosiller o dönemde bitkilerin nasıl geliştiklerini ve bölgenin genel görüntüsünü açığa çıkartıyor.

Wisconsin-Milwaukee Üniversitesi’nden bir paleoekolog olan Erik Gulbranson “Antarktika temelde bütün bitki evrimini, yaklaşık olarak 400 milyon yıllık aralıkta kutupsal biyomlardan (bölgesel iklim ve bitki örtüsü) oluşan ekolojik bir tarihi saklıyor” diyor.

Antarktika’da Ağaçlar?

Günümüzde Antarktika’nın soğuk ve bembeyaz yüzeyine bakınca orada gür ormanların olduğunu hayal etmek çok zor. Gulbranson ve arkadaşları fosil örneklerini bulmak için uçaklarını önce karlı bölgelere indirip daha sonra da korkutucu rüzgarlara karşı gelmek zorundaydılar. Fakat günümüzden yaklaşık 400 milyon ila 14 milyon arasında güney kıtası çok daha farklı ve daha yeşil bir yerdi. Düşük güney enlemleri uzun süreli 24 saati karanlık olan kışlar ve güneşin asla belirmediği yazlara sahip olsa bile iklim günümüzden sıcaktı.

Gulbranson ve arkadaşları, Permiyen-Triyasik arası yani 252 milyon yıl öncesine dayanan büyük bir yok oluş dönemine odaklanmış durumda. Bu dönemde Dünya’daki türlerin yüzde 95’i yok olmuş olabilir. Bu yok oluş muhtemelen gezegenin sıcaklık seviyesini aşırı arttıran ve okyanusların asitleşmesine neden büyük volkan patlamalarından oluşan sera gazları ortaya çıktı.

Gulbranson, Permiyen’deki kitle yok oluşundan önce, Güney Kutbunda ormanlarda Glossopteris cinsinden bir ağaç türünün hakim olduğunu söylüyor. Bu ağaçlar, uzunluğu 20 ila 40 metre arasında değişen uzun, geniş düz yapraklı dev canlılardı. Permiyen yok oluşundan önce Glossopteris ağaçları Güney Kutbu’nun 35. paralelin altındaki kısma hakim oldu.

Geçen yıl başlayan araştırmalar sonucunda elde edilen fosiller neticesinde henüz bu arkaik ormanın tam tarihi kesinleşmedi. Büyük yok oluş sonrasında ormanların birden yok olmadığını fakat ağaç cinsinin değişiklikler gösterdiğini belirtiliyor. Glossopteris cinsindeki ağaçlar günümüz ağaçlarının akrabaları olan daha yeşil ve yaprak döken ağaçların içerisinde yok oldular.

1. Çeviri Kaynağı: Scientific American | Arşiv Bağlantısı