Evrim Ağacı

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

1999 yılında Zhang ve arkadaşları tarafından keşfedilen ghrelin, gastrik endokrin hücrelerinden salgılanan 28 amino asitli bir peptiddir. Bu peptidin farklı fonksiyonları için sürekli olarak deneyler yapılmaktadır. GHS-R1α reseptörlerini etkileyerek, birçok görevi yerine getirdiği düşünülse de bilim adamları özellikle bu peptidin ağrı üzerine etkileri üzerine yoğunlaşmışlardır. Ghrelinin çeşitli sentetik formları mevcuttur. Bu formlar (GHRP-2 ve GHRP-6 gibi) opiyatlardan kaynaklanan toleransı bertaraf etmek için bir çözüm yolu sunuyor. Deneylerden çıkan çarpıcı sonuçlar ve özellikle güçlü bir opiyat olan morfin toleransının önüne geçilmesi ve hatta analjezik etkisini daha da artırmak için ghrelin -onun sentetik formlarını- kullanabilmek umut vermektedir.

Ghrelin, enteresan bir peptiddir. Çünkü hücrelere ve reseptörlere etki mekanizması farelerde veriliş yoluna göre değişmektedir (intra-cerebro ventriküler veya intra-peritonal olarak verilebilir). Özellikle GHS-R1α reseptörü üzerinde beraber çalıştıkları morfin veya diğer opiyatların etkisi veriliş yoluna göre değişmektedir. Bu ise tek etkileşim yerlerinin GHS-R1α reseptörü olmadığını, gizemli başka reseptörler üzerinde de ağrı için faaliyet yürüttüklerini göstermektedir.

Ghrelin, keşfedildiğinden beri besin alımı ve büyüme hormonu salgılatma fonksiyonları üzerinde duruldu. Ancak son yıllarda; ağrı, opiyatların analjezisi ve toleransı, kısacası narkotik ilaç bağımlılığını azalttığını gösteren ciddi çalışmalar, deneyler mevcuttur. İleri zamanlarda, ‘’ghrelin’’ adını ağrı tedavilerinde oldukça sık duyacağımız kesin.

• E. Dehlin, et al. (2020). Regulation Of Ghrelin Structure And Membrane Binding By Phospphorylation. . Peptides, sf: 904-11. | Arşiv Bağlantısı
  • P. Zeng, et al. (2020). Ghrelin Receptor Agonist, Ghrp-2, Produces Antinociceptive Effects At The Supraspinal Level Via The Opioid Receptor In Mice.. Peptides, sf: 103-109. | Arşiv Bağlantısı
  • A. E. Jörgen. (2020). A Ghrelin Receptor (Ghs-R1A) Antagonist Attenuates The Rewarding Properties Of Morphine And Increases Opioid Peptide Levels In Reward Areas In Mice.. European Neuropsychopharmacology , sf: 2364-2371. | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 05/08/2020 23:19:19 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/5089

“Eğitim, bilimin öğretebileceği en önemli dersi öğretmekte ciddi anlamda başarısız oldu: şüpheciliği.”
David Suzuki