Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Fotoğrafta insanlık tarihinin ilk "uzay yürüyüşü"nü yapmış olan Sovyet kozmonot Alexey Arkhipovich Leonov (sağda) ile NASA astronotu Donald K. "Deke" Slayton, bir Soyuz uzay aracı içerisinde görülüyor. ABD-Sovyet Rusya arasındaki siyasi gerilim, uzay macerasını bir "yarış" haline sokmuştu. Bu nedenle bu yarışın sona ermesinden önce, iki ülkenin bilim insanları arasında bir işbirliğinden söz etmek mümkün değildi. Ancak özellikle 1975 sonrasında, bilim insanları arasında böyle bir yarış kalmadı.

1970'li yıllarda ABD Ay'a 6 defa başarıyla insan indirdikten sonra, bu "yarış"ın saçmalığı anlaşıldı (tabii ABD'ye göre "yarış kazanılmıştı"). İşler hızla değişmeye başladı. İki ülkenin bilim insanları, nihayet deneyimlerini, bilgilerini, fikirlerini özgürce paylaşabilmeye başladılar. ABD Başkanı Bush'un "Kozmos bir yarış değil, bir seyahat olmalıdır." sözleri, bu konuyu değişimi özetlemektedir. O tarihten sonra ABD ve Sovyet astronotları sıklıkla bir arada çalıştılar. Bu işbirliği, muhteşem başarılara dönüştü. İlk olarak Shuttle-Mir programı sayesinde insanlık uzaya daha kolay ulaşabilmeye başladı. Sonrasındaysa iki ülkenin işbirliği, Uluslararası Uzay İstasyonu gibi tarihin en kapsamlı uzay projelerinden birini mümkün kıldı.

17 Temmuz 1975 yılında iki ülkenin işbirliği sayesinde Dünya'nın yörüngesinde Sovyet yapımı Soyuz aracı ile, ABD yapımı Apollo aracı bir araya geldi. Apollo'yu kontrol eden Stafford, Soyuz'a yavaşça yanaşarak bağlandı. Bağlanma sırasında Leonov, iletişim aracı üzerinden Stafford'a şöyle takıldı: "Tom, lütfen motorlarını kapatmayı unutma, e mi?" Aynı gün içerisinde, Dünya çapında milyonlarca insan canlı yayında izlerken, şu sözlerle "uzay yarışının resmen bitişi" anons edilmiş oldu:

"Soyuz ve Apollo şu anda el sıkışıyor."

Kaynak: NASA

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 26/08/2019 13:17:52 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3607

“Günümüzdeki hiçbir biyolog 'Evrime Yeni Kanıt' başlıklı bir makale yayınlamaya çalışmaz. Bu konu bir yüzyılı aşkın süre önce kapanmıştır.”
Douglas Futuyma