Gece Modu

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

NASA, insanlık tarihinin en yüksek çözünürlüklü fotoğrafını yayınladı: Tam 1.500.000.000 (1.5 milyar) piksellik bir fotoğraf! Buradan fotoğrafı görebilir ve dilediğiniz gibi yakınlaştırma yapabilirsiniz.

Bunun ne demek olduğunu şöyle izah edelim: Normalde genellikle 1920x1080 civarında ekranlar, duvar kağıtları, vs. kullanırız. Buradaki sayılar yatayda 1920 piksel, düşeyde 1080 piksele demektir. NASA'nın yayınladığı fotoğrafın ise yatayında 69.536 piksel, düşeyinde ise 22.230 piksel bulunmaktadır!

Bu yazının en başındaki görsel, 16:9 fotoğraf formatına sokulmak için manipüle edilmiştir. Fotoğrafın el değmemiş hali bu şekildedir.
Mehmet Ergün

Ayrıca piksel kavramını daha iyi anlamanın bir diğer yolu, fotoğrafa yakınlaştırma yaptığınızda "kutu kutu piksellerin görünmesi" ve görselin bozulmasıdır. Ortalama bir fotoğrafa birkaç kat yakınlaştırma yaptığınızda pikselleri gözükmeye başlar. Çünkü yeterince yüksek çözünürlükte değildir ve ekranınıza o fotoğrafın sığabilmesi için, adeta fotoğrafın piksellerinin "esnetilmesi" gerekir. Bu da, görüntünün bozulması ile sonuçlanır. Ancak fotoğrafın çözünürlüğü arttıkça, sabit olan bilgisayar ekranınıza sığabilecek piksellerin sayısı da artmış olur. Böylece, örneğin yayınlanan 1.5 milyar piksellik bu fotoğrafa onlarca ve yüzlerce defa da yakınlaştırma da yapsanız, halen ekranınızda hiçbir bozulma görmezsiniz. Fotoğraf "müthiş detaylı" gibi düşünebilirsiniz.

Yayınlanan fotoğraf o kadar büyüktür ki, kaliteli bir kamerayla çekilmiş ortalama bir fotoğraf 4-10 megabayt yer tutarken, bu fotoğraf tek başına 4.3 gigabayt yer kaplamaktadır!

Fotoğrafın oluşturulabilmesi için NASA, komşu galaksimiz Andromeda'ya ait bugüne kadar Hubble Uzay Teleskobu tarafından çekilmiş 411 fotoğrafı birleştirmiştir.

Yukarıda, bir YouTube kullanıcısı tarafından fotoğrafın kullanılması sonucu hazırlanan 4K çözünürlükte bir videoyu görmektesiniz. İnternetiniz yavaşsa, yüklenmesi çok uzun zaman alabilir, dolayısıyla HD seçeneğini kapatmayı tercih edebilirsiniz.

Video sizi 2,538,000 ışık yılı uzaktaki Andromeda Galaksisi içerisinde, yaklaşık 40.000 ışık yılı genişliğe yayılmış, yaklaşık 100 milyar yıldız arasında bir yolculuğa çıkaracak.

Uyarıyoruz: Kendinizi önemsiz ve bir hiç olarak hissetmeniz çok muhtemel.

Çünkü gerçekten de öyleyiz.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 16/10/2019 13:53:58 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/5481