13 Milyon Yıllık Fosil, Tüm Kuyruksuz Maymunların Ortak Atasına Işık Tutuyor!

13 Milyon Yıllık Fosil, Tüm Kuyruksuz Maymunların Ortak Atasına Işık Tutuyor! Christopher Kiarie
Yazar The Leakey Foundation Kadir Toykan Özdoğan Editör Kadir Toykan Özdoğan
1 dakika
1,867 Okunma Sayısı
Notlarım

İnsanlar, yaşayan primatlardan şempanze, orangutan, goril ve jibonlarla yakın akrabadır. Şempanzelerle ortak atamız 6 ila 7 milyon yıl önce Afrika’da yaşadı. Bu güne kadar birçok fosil kalıntısı ile insanın evrimsel sürecini öğrenme fırsatı yakaladık.

Alesi kafatsı yeni önerilen Nyanzapithecus alesi türüne ait.
Fred Spoor

Ancak buna karşın insan evrimi sürecinde 10 milyon yıl öncesine dair çok daha az şey bilinmekte. Bulunan fosiller ise daha çok izole dişler ve kısmi çene kemiklerinden oluşuyor. Bu buluntular bizim iki temel soruyu cevap vermemize yeterli değildirler: İnsanlar ve diğer yaşayan kuyruksuz büyük maymunların ortak ataları Afrika’da mı yaşadı? Bu canlılar neye benziyorlardı?

Fosil ile birlikte çıkarılan dişler

Şimdi bu soruları daha kapsamlı bir şekilde ele alabileceğiz. Çünkü araştırmacılar Alesi ismini verdikleri ve müze numarası KNM-NP 59050 olan yeni bir kuyruksuz büyük maymun fosili buldular. Bu fosil 13 milyon yıllık bir infant (bebek). 2014 yılında, Kenyalı fosil avcısı John Ekusi, Kuzey Kenya’daki Turkana Gölü’nün batısında Napudet bölgesinde 13 milyon yıllık bir kaya katmanı tespit etti. Rutgers Üniversitesi-New Brunswick’den Craig S. Feibel şöyle diyor:

Napudet bölgesi bize 13 milyon yıl önceki Afrika’dan manzaralar sunuyor. Yakındaki yanardağ, bebek kuyruksuz büyük maymunun yaşadığı ormanı kaplamış ve sayısız fosil ve ağaçları korumuş. Aynı zamanda bize fosili tarihlendirmemize yardımcı olan kritik volkanik minerallerini de sağlamış oldu.

Fosil bir bebeğe ait olan kafatası, fosil kayıtlarında bilinen en eksiksiz kuyruksuz büyük maymun (İng: ape) kafatası konumunda.

1. Çeviri Kaynağı: The Leakey Foundation | Arşiv Bağlantısı