Evrim Ağacı

Tortul Deniz Yığınları, Jeolojik Tarihe Ait Kitaplar Gibidir!

Tavsiye Makale

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Burada gördüğünüz, İrlanda'da bulunan bir tortul (sedimenter) deniz yığını... Normalde bu tür yığınlar, hemen yakınlarında bulunan (ve muhtemelen fotoğrafın çekildiği noktada olan) karalara bağlıdırlar.

Bu karalar ile sonradan "tortul deniz yığını" olacak parça arasındaki kara parçası, rüzgar ve dalgalar nedeniyle aşınır. Çoğu zaman arada ince bir bağlantı köprüsü kalsa da, kimi zaman bu köprü zayıf olduğu için yıkılır. Böylece tortul yığın bu şekilde tek başına kalır.

Fotoğrafta dikkat çeken ve heyecan verici olan bir diğer bilimsel olguysa, tortul kayaçların en temel yapısal özelliğidir: katmanları.

Fotoğraftaki her bir katman, milyonlarca yıllık toprak birikiminin bir ürünüdür. Kayacın en yüksek katmanları genellikle günümüze en yakın, en alt katmanları ise günümüzden en uzak tarihlerde birikerek oluşmuştur. Böylece tortul kayaçlar, günümüzden geçmişe doğru kronolojik olayları gösteren bir kitap gibi serilir.

Jeologlar da, bu kitabı okuyarak gezegenimizin evrimsel tarihini keşfetmemizi sağlarlar. Bu konuda daha fazla bilgi almak için buradaki yazımızı okuyabilirsiniz.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 01/10/2020 16:30:51 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3577

“Bizler, birer insan olarak, insanlığa sesleniyoruz: İnsanlığınızı hatırlayın ve gerisini unutun. Bunu yapabilirseniz yeni bir cennetin yolunu açmış olacağız. Eğer yapamazsanız, evrensel bir ölüm sizi bekliyor olacak.”
Russell - Einstein Manifestosu'ndan Bir Bölüm