Evrim Ağacı

Tamami Androjen Duyarsızlığı Sendromu

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Bu fotoğraftaki iki kişinin de eşey kromozomları XY'dir. Yani etrafımızda gördüğümüz erkekleri oluşturan kromozomları vücutlarında taşımaktadırlar; ancak fiziksel özelliklerine bakıldığında, tamamen dişil görünürler. Bunun sebebi, "testoid" olarak da bilinen androjen isimli hormona karşı tamamiyle duyarsız olmalarına neden olan bir tıbbi duruma sahip olmalarıdır. Androjen, eşeysel olarak erkek olan bireylerin cinsel organlarını ve ikincil eşey karakterlerini (kıllı vücut, kaslı yapı, vb.) ortaya çıkaran hormondur. Her 20.000 canlı doğumdan 1 tanesinde rastlanan bu duruma sahip bireyler, rahim boynu ve rahme sahip olmasalar da vajinaya sahiptirler. Bu kişilerin neredeyse tam gelişmiş memeleri de bulunur; ancak aynı zamanda vücutlarının çeşitli bölgelerinde görülebilen testislere de sahiptirler.

Bu durumun herhangi bir tedavisi bulunmamaktadır. Tek yapılan, ergenlik çağına ulaştıklarında testisleri vücudun içerisinden ameliyat yoluyla almaktır. Bu testislerin alınmaması durumunda kanser oluşumu gözlenebilir. Bu noktadan sonra, kişilere östrojen takviyesinde bulunarak dişil özelliklerin desteklenmesi sağlanır. Böylelikle kromozomal olarak erkek olan birey, fiziksel açıdan dişi olarak yaşamına devam eder. Ünlü anatomist ve evrimsel biyolog Neil Shubin, bu konuyla ilgili şunları söylüyor: "Bırakın cinsel kimliği, biyoloji bile bizlerin fazlasıyla basitleştirdiği ikiliklere ("erkek" ve "dişi" gibi çift tanımlara, dikotomilere) uymamaktadır.''

• MedlinePlus. Androgen Insensitivity Syndrome. (05 Haziran 2020). Alındığı Tarih: 05 Haziran 2020. Alındığı Yer: MedlinePlus | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 28/09/2020 02:05:28 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/4351

“Yaşayan herkes ölür. Ancak her ölen yaşamamıştır.”
Dhaggi Ramanashi