Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Zamanı bir yol gibi düşünürsek, geçmişteki her şey yaşanmışsa gelecekteki her şey de yaşanmış mıdır?

Modern fizik öncesi görüş genel olarak:

Evrenin şimdiki durumunu, onun geçmişinin etkisi ve geleceğinin nedeni olarak görebiliriz. Belli bir anda doğanın harekete koyduğu tüm kuvvetleri ve doğanın oluşturduğu tüm ögelerin konumlarını bilen bir zeki kişi ayrıca bu verileri çözümlemeye kendini adayacak kadar enginse, evrendeki en büyük cisimlerin ve en küçük atomun hareketlerini bir tek formül içine alabilir. Böyle bir zeka için hiçbir şey belirsiz olamaz ve tıpkı geçmiş gibi gelecek de gözlerinin önünde hazır ve nazırdır.

Pierre-Simon Laplace

Maalesef ki şuanki fiziğimiz 18. yy fiziği ile çok farklı bir yapıda. Eğer ki gelişen bilim sonucu, kuantum mekaniği de evrenimizdeki determinist yasalara uyabilirse, evreni zamana bağlı fonksiyon şeklinde yazabileceğimizi varsayarız. Bu da bizi zaman çizgisinin doğruluğuna götürür. Yaşadığımız evren indeterminist olsa bile çoklu evrenlerin varlığı ve arasındaki matematik bizi yine zaman çizgisine götürebilir.

Ancak zaman çizgisini kabul etmenin ötesinde o olayların yaşanıp bittiğini söylemek çok zor. Ve bilimden öte felsefeye kayan bir konu. Yani kesin bir cevabı maalesef yok. Eğer ki bir gün fizik kurallarımız zaman yolculuğuna izin verirse kesin sonuca da ulaşabiliriz.

Puan Ver

“Dünya, her insanın ihtiyaçlarını karşılayabilir; ancak her insanın açgözlülüğünü değil!”
Mahatma Gandhi