Sorulara Dön
Diyojen 1
13K UP
Üye

Zaman Big Bang ile mi başladı?

Zaman kavramından söz etmeden maddeden söz edebilir miyiz? Yani zaman diye bir şey olmasa yine de madde var olabilir mi? Yoksa hiçliğe mi dönüşür? Eğer hiçliğe dönüşüyorsa ve zaman da big bang ile başladıysa her şey hiçlikten mi oluştu?
Soruyu Soranın Seçtiği Cevap
197K UP

Birçok soruyu bir arada sormuşsunuz ve öncül soruların amacı, sondaki "her şey hiçlikten mi oluştu?" sorusunun cevabına ulaşma amacı güdüyor ise kendinizi gereksizce yormuş sayılırsınız çünkü evet, her şey hiçlikten oluştu ve bu gerçeği kanıtlamak gayet kolay. Evreni meydana getiren artı ve eksi yüklü enerjilerin toplamı sıfır. Yani evren her nasıl oluştu ise dışarıdan bir katkı ile, müdahale ile oluşmuş değil.

Zaman büyük patlama ile başladı, en azından biz evrenin sakinleri için bu böyle. Büyük patlamanın ilk anlarındaki olağanüstü şartlar, öncesinden sonrasına herhangi bir bilginin aktarılmasını engellediği için elimizde önceye ait hiç bir veri yok. Bilmiyoruz yani. E madem elimizde veri yok, önceye ait bir yargıda bulunmak da olanaksız oluyor. Evrenin bugününe ya da bildiğimiz tarihine baktığımızda her şeyin büyük patlama ile başladığına artık şüphe yok gibi. Evrenin 13,4 milyar yıl önceki (380 bin yaşındaki) halinin fotoğrafını çektik ve evrenin o hali, bugünkü bulgularımızı destekliyor.

Bu Reklamı Kapat

Ama zaman kavramı "göreceli", Einstein sağolsun. Çünkü zamanın hız ve kütle ile değişkenlik gösteriyor olması durumu bulanıklaştırıyor. Evrenin yaşı ve bulunduğu durum, dünyamızdaki gözlem koşulları ile geçerli ama evrenin, farklı zaman akışına sahip bölgelerinde yaşamadığımız için ve eğer oralarda yaşam var ise nasıl süregittiği ve zamanın yaşamlarımızı nasıl biçimlendirdiğini ölçümlemediğimiz için üzerine yaptığımız fikir yürütmeler de hep düşünce deneyi kapsamında olduğu için zaman konusundaki sorunuza net bir cevap vermek zor.

Turkiye Uzay
10K UP
Turkiye uzay

Zaman biz insanlar için var olanı vardır.

Güneş, yıldızlar için var olanı vardır.

Bu Reklamı Kapat

Bizler için zaman dünyanın güneş etrafında bir tur atmasına 1 sene deriz ve bizim hücrelerimiz zamanla azalır ve zamanla ölürüz. Bizim için başlangıç yanı doğum tarihimiz ve ölüm tarihimiz vardır.

Güneş, yıldızlar ise içlerindeki enerjinin bitmesi ile zamanı dolar yani işlevi biter.

Bu Reklamı Kapat

Sonsuzluk ise uzayın bir sonu yoktur. Yani düz bir çubuk ile dünyanın dışına çıksak onunla uzayın dışına çıksak sonu yoktur. Yani çubuğun değeceği bir duvar yoktur. Duvara değse bileo duvarında bir dışı vardır. Sonsuzluk kavramını biz insanlar anlayamayız.

Big bang dan önceside vardır. Biz şimdiye kadar big bangı biliyoruz ve big bang ile uzayda mekan oluşmuştur. Mekan içinde güneşin ve dünyanın oluşması ile harekete oluşmuştur ve biz canlılar için zaman oluşmuştur.

Biz canlılar için zaman için hareket lazımdır. Hareket için mekan lazımdır.

Big bangdan öncesi ise bana göre big bang oluşturan bir yapı daha var ve baloncuk şeklindeler. Patladığı zaman mekan oluşuyor. Hareket oluşuyor. Bizim gibi bir çok uzayların daha oluştuğunu düşünüyorum.

Big bang oluşturan baloncuklar nerden geliyor dersek daha ona bir açıklama getiremedik. Biraz düşünürsek belki ona da ileride bir açıklama getirebiliriz.

Sorulara Dön