Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Yıldızların içinde sıfırdan yeni bir atom yapılabilir mi?

Bir yıldızın içinde 0dan yeni bir hidrojen atomu üretilebilir mi? Yoksa evrendeki tüm atom sayısı büyük patlamadaki sayıyla eşit mi?

Bu soruyu farklı seviyelerde inceleyeceğim çünkü tam olarak sormaya çalıştığın şeyden emin değilim...

İlk olarak şunu söyleyeyim evrendeki atom sayısı sabit değil. Örneğin nükleer füzyon sırasında birden fazla atom birleşerek tek bir atom oluşturduğu gibi nükleer fisyon sırasında bir atom bölünerek birden fazla atoma dönüşüyor ve dolayısıyla atom sayısı değişiyor.

İkinci seviyede hidrojenleri düşünürsek hidrojen dediğimiz şey aslında protondur. Yani soruyu "Şu an evrendeki protonlar bigbangden bu yana var olan protonlar mı?" olarak düşünürsek yine cevabımız hayır olacak. Örnek vermek gerekirsek yıldızlara bile gitmeye gerek yok birçok nükleer tepkime de açığa çıkan nötronlar ortalama 15 dk içinde protona bozuluyor dolayısıyla yeni bir proton oluşmuş oluyor. Gerek yıldızlarda gerekse diğer bir çok yerde çeşitli nükleer tepkimeler sonucu yeni protonlar oluşuyor. Ve bir protonun etrafına bir elektron geldiğinde buna hidrojen atomu diyoruz.

Başka bir açıdan bakarsak atomları oluşturan proton ve nötronlar birer baryondur ve evrendeki toplam baryon sayısı sabittir. Yani bigbangden (daha doğrusu nükleosentezden) beri baryon sayısı aynı. Bu arada proton kararlı olan tek baryon, diğer baryonlar çeşitli süreçlerle oluşuyorlar fakat zamanla protona dönüşüyorlar. Ayrıca evrendeki baryon sayısı derken antibaryonların (anti-maddenin yapı taşları) baryon sayısı negatif olarak alınmakta yani örneğin LHC(Large Hadron Collider - Büyük Hadron Çarpıştırıcısı)de iki proton (baryon sayısı 2) çarpıştırılıp 6 proton 4 anti proton oluşturulabilir (baryon sayısı 6-4=2)

Puan Ver

Sorun tam anlaşılmıyor eğer atomu üreten kişi insan ise bu çok bilim-kurgu kaçar, atom üretemiyoruz biz, haliyle üstüne birde hem üretip hem de yıldızın içinde üretmek bayağı zor.

Ama yıldızın kendi kendine hidrojen üretmesi imkansız dediğin gibi Big Bang'den sonra ki hidrojenler var sadece, yeniden yapılamazlar yıldız en fazla hidrojeni birleştirerek helyum gibi daha ağır atomlar üretebilir ama hidrojen üretemez.Zaten üretse bile yıldız ölümsüz olurdu hep hidrojen ürete ürete bu da entropi'ye karşı gelmek olurdu.Yane yıldızın hidrojen üretmesi imkansız.

Puan Ver