Sorulara Dön
Evrim & Abiyogenez

Yılanlar neden bacaksız bir şekilde evrimleşmiştir?

328 görüntülenme
Teşekkür (6)
Hatırla (2)
Takip (2)

Dünya üzerinde üç binden fazla nesli tükenmiş farklı türe sahip olan yılanlar, yaşadıkları alanlar bakımından da çok çeşitli. Yılanların günümüzdeki şekillerini nasıl aldıkları yani nasıl evrimleştikleri henüz tam olarak bilinmemekte. 2011 yılında Dr. Alexandra Hussaye sinkotron radyasyonu kullanarak Eupodophis descouensi olarak tanımladığı doksan milyon yıllık bir yılan fosilini inceledi2. Dr. Hussaye’nin kullandığı yöntem ile bu fosilin ayrıntılı üç boyutlu bir çeşit röntgenleri çekildi ve bu inceleme bu fosilin yaklaşık altı inç (~on beş cm) uzunluğunda ayaklara sahip olduğunu ortaya koydu. Bu küçük ayaklar yılanların kertenkele türlerinden evrimleştiğini düşündüren kanıtları güçlendirdi.

Science dergisinin 24 Temmuz 2015 tarihli sayısında Martill ve arkadaşları tarafından yayımlanan makale yılanların evrimine ışık tutacak önemli bir halkayı açığa çıkardı3. Araştırma, erken Kretase dönemine ait Nova Olinda, Brezilya’da bulunmuş dört ayaklı bir yılan fosilini tanımladı. Kretase dönemi bundan 145 milyon yıl önce başlamış ve 66 milyon yıl önce sona ermiş. Bu dönemden kalma fosiller arasında pek çok böcek grubunu, modern memeli ve kuş grupları ile ilk çiçekli bitkileri görebiliriz. Kretase dönemi dinazorların yayıldığı Jura döneminden hemen sonradır. Jura dönemi ünlü Jurassic Park filminden hatırlana-bilir. Türü Tetrapodophis amplectus olarak tanımlayan araştırma ekibi, bu fosilin yılan özellikleri taşıdığını, bunun yanında kavramaya yarayan uzuv-lara sahip olduğunu ortaya çıkardı. Kafatası ve vücut oranları ile birlikte daha az sayıda omurgaya sahip oluşu bu canlıların deniz canlılarından değil, toprak altında yaşayan canlılardan evrimleştiği görüşünü güçlendirdi. Bu yılanın diş yapısı, avını sıkıştırma yeteneğine sahip esnek omurga yapısı ve mide artıklarında bulunan omurgalı kalıntıları bu yılanların omurgalı canlılar ile beslendiklerini ve yılanların etçilliğe geçişlerinin evrimsel olarak erken bir dönemde olduğunu gösterdi. Bu araştırma, yılanların evrimindeki kayıp halkalardan birini açığa çıkarması bakımından oldukça önemlidir