Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver
Puan Ver

Yeni tip korona virüs (covid-19) üzerinde uv ışınların herhangi bir etkisi var mıdır?

Uv ışınlar çoğu bakteri ve virüsü ortadan kaldırmak için kullanılan bir yöntem. Havalar ısındığında korona virüsün gücü zayıflayacak denmesinin sebebi de güneşten gelen uv ışınlar olabilir diye düşünüyorum.

SARS-COV-2 (yeni tip korona virüs) zarflı bir RNA virüsüdür. Zarf, virüsün RNA'sını ve kapsidini saran bir yapıdır. Viral zarf virüsün konak hücreye tutunmasını ve bağışıklık yanıtından korunmasını sağlar.

Zarflı virüsler, konak hücreye viral zarfları sayesinde tutunur ve zarflarını konak hücre membranına katarak nükleik asitlerinin hücre stoplazmasına sokarlar. Bu sayede hücreyi enfekte ederler. Zarflı virüsler konak hücrenin elemanlarını kullanarak nükleik asitlerini çoğalttıktan sonra konak hücreden ayrılırken kapsidlerini ve RNA'larını tekrar hücre zarıyla sararak hücreyi terk ederler, yani virüs zarfı aslında konak hücrenin hücre zarıdır.

Bu olay göz önüne alındığında zarflı virüsler konak hücrenin hücre zarına zarar verebilecek her olaydan etkilenirler. UV ışınları, sıcaklık, bazı dezenfektanlar gibi etkenlerin SARS-COV-2'yi inaktive etmesinin (virüsler canlı varlıklar olarak kabul edilmezler bu yüzden ölemezler fakat aktifliklerini yitirebilirler) sebebi viral zarftır.

Bunun yanında SARS-COV-2'nin yaz aylarında gerçekten zayıflayıp zayıflamayacağı veya yok olup olmayacağı gibi söylemler tam olarak doğrulanmış değil ve otoriteler tarafından hala tartışılmakta.

Oxford Üniversitesinden küresel sağlık araştırmaları profesörü Trudie Lang hem kendisinin hem de uzman virolog arkadaşlarının SARS-COV-2'yi tam olarak bilmediklerini ve havanın ısınmasıyla bu virüsün ortadan kalkacağını söyleyenlerin gereksiz bir genelleme yaptıklarını düşündüklerini söylüyor.

Bunun yanında yaz aylarında SARS-COV-2'nin yok olacağı fakat kış aylarında tekrar ortaya çıkabileceği gibi senaryolar da düşünülüyor.

Bilim dolu günler dilerim, sağlıcakla kalın.

1. Wikipedia Zarflı virüs özellikleriyle ilgili genel bilgi.
  2. BBC Yaz aylarında yayılma hakkında yorum.
  3. Bilim Teknik

“En güçlü veya zeki olan değil, değişime en çok açık tür hayatta kalır.”
Leon C. Megginson