Sorulara Dön
Evrim & Abiyogenez

Virüsün canlılığını devam ettirebilmesi için konak canlıyı öldürmemesi mi gerekir?

Böyle bir şey duydum yani korona gittikçe zararsızlaşacak dediler doğru mu? Virüsler çok hızlı evrimleşir, korona giderek konak canlısını öldürmeyen bir virüse dönüşür mü?

Virüs'ün bir yöne doğru evrimi evet, bilinçli olarak mümkün olamaz zira zaten evrim böyle işlemez. Virüsler ve genetik materyali olan bütün "şeyler" bir amaç ile bilinçli bir şekilde evrim geçirmez. Evrim geçirme; istenilen ve yapılan bir şey değildir.

Virüslerin genel olarak evriminin nasıl olduğunun konuyla bir alakası yoktur. Olay tamamen doğal seçilim ile ilgilidir. Evet virüs konağını yaşatacak evrimleri geçirmez, bu evrimleri geçirmiş virüsler daha çok yayılma fırsatı bulur.

Uzun vadede neredeyse bütün asalakların, parazitlerin ve virüslerin öldürücü olmama yönünde evrimleşmiş olanları seçilime uğrar.

Virüs nüfusu hücre bölünmesi yoluyla artmamaktadır çünkü virüsler birer hücre değillerdir. Bunun yerine, kendilerinin birden fazla kopyasını üretmek için bir konak hücrenin organellerini, moleküllerini ve metabolizmasını kullanırlar, konağa kendi parçalarını kopyalattırıp bu parçaları yine konakta birleştirirler.(vikipedi)

Aslına bakacak olursak virüsler protein ve tek tip nükleik asitten oluştukları için konak hücrelerin içine girmeden çoğalamazlar. Hatta virüsler için hücre dışında canlı ifadesini kullanmak da pek doğru olmayacaktır.

Virüsler konak hücrelere tutunduktan sonra o hücrenin içine genetik materyalini bırakır.Protein kılıf hücre dışında kalır. Hücre içine giren genetik materyal hücrenin ATP,enzim ve organellerini kullanarak genetik materyalini hızla çoğaltır. Ardından yine hücrenin proteinlerini kullanarak her bir genetik materyaline protein kılıf üretir. Üretim durmadan devam ettiği için hücre bir süre sonra parçalanır ve çoğalan virüsler çevre hücrelere tutunarak onlarda da aynı süreci devam ettirir. Enfekte olan canlının vücut sıvıları vb. yollarla başka canlılara bulaşarak onları da enfekte eder. Ancak burada virüs enfekte ettiği canlının yaşamsal fonksiyonlarını yerine getirip getiremediğine bakmaz. Kendini bu yönde evrimleştirmesi mümkün değildir. Virüslerin evrimi genellikle kodların yanlış okunup yazılmasıyla ilgili bir durumdur. İyi günler.

Sorulara Dön