Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Uzaya gönderilen cisimler kütle çekimi açısından kelebek etkisine yol açabilir mi?

Dünyanın ve dolayısıyla diğer cisimlerin de yörüngesine etki eder mi?

Teşekkür (1)
Hatırla
Takip

Bunun olabilmesi için sistemin kaotik olması gerekiyor. Sistemin kaotik olması için de sağlaması gereken belli başlı bir takım koşullar var: başlangıç koşullarına hassas bağımlılık, topolojik gecislilik ve yoğun periyodik orbit sahip olma. Bunlardan en az teknik olanı ve en çok bilineni ilk koşul yani başlangıç koşullarına hassas bağımlılık. Ancak sadece bunun tek başına sağlanıyor olması sistemi kaotik yapmıyor.

Dinamik sistem teorisinde her sistem için sistemin geleceğe doğru evriminin kestirilebileceği bir zaman ölçeği vardır, buna Lyapunov zamanı denir. Õrneğin hava tahminlerine konu edilen sistemler için bu zaman birkaç günden ibaret iken, güneş sistemi gibi astronomik sistemler için 50 milyon yıl civarındadır. Bu sistemlerin evrimi bu kadar zamana kadar kestirilebilir, hesaplanabilir.

Uzaya gönderilen bir uydu elbette yakınlarındaki gök cisimlerinin yörüngelerine etki eder. Ancak bu etkinin gelecekte ne kadarlık bir değişimi yol açacağı, gezegenlerden oluşan sistemin kaotik olup olmamasına bağlıdır. Eğer sistem kaotikse bile 50 milyon yıla kadar bunun herhangi bir etkisinin görülemeyeceğini sistemin Lyapunov zamanı bize söylüyor.

Teşekkür (2)

1. Lyapunov zamami

“Fizik seks gibidir; elbette bazı pratik sonuçları vardır, ancak onu bu nedenle yapıyor değiliz.”