Tasarımcı kavramı farklı açılardan ele alınırsa farklı cevapları olabilir.
- Teistik metinlerde yer alan ifadelerin , bilimsel gerçekler ile uyuşmaması gibi detaylar bize en azından Teisitik metinlerde yer alan buralarda , tarif edilen tarzda bir yaratıcı olmadığı sonucunu verebilir.
- Fakat bu metinlere baş vurmaksızın , Deistik bir yaratıcı kavramını reddetmek için elimizde felsefi argümanlar kalır. Bu argümanların her halde en kuvvetlisi Varlığın , özellikle canlıların ne kadar kusurlu olduğudur. Körelmiş organlar,genetik hastalıklar vb durumlar bize canlıların tasarlanmadığını, plansız ,kaotik bir düzenin olduğu sonucunu verebilir. Öyle ya hangi mühendis , tasarladığı araca problem çıkartacak,fazlalık parçalar ekler?
- Diğer bir yaratıcı karşıtı argüman ise, Yaratıcının Yaratıcısı argümanıdır. Genel olarak varlığın esas sebebi ile ilgili 3 farklı argüman sunabiliriz
1 Kendisi her şeyin nedeni olup da kendi nedeni olmayan varlık argümanı : Bu argümana göre bir varlığın hiç bir nedeni yoktur ve bu varlık bütün diğer nedenlerin nedenidir. Farklı görüşlere göre bu Tanrı,Yaratıcı,İdea,Madde vs olabilir unutmayın ki, Her şeyi yaratan bir yaratıcı olması fikri bu argümanda iddia edilen her şeyin nedeni olup da kendi nedeni olmayan varlığı yaratıcı olarak nitelendirmekten başka bir şey değildir. Peki ala böyle bir varlığın var olduğu varsayılsa bile bu varlığın yaratıcı olduğu fikrinin ispatlanamayacağı , yaratıcı iddiasına karşı bir argümandır bu her şeyin nedeni olup da kendi nedeni olmayan varlık peki ala madde , oluş ,idea,fenomen vs olabilir bu konuda pek çok filozofun farklı açıklamaları vardır.
2 Sonsuza kadar giden nedenler zinciri argümanı :İlk madde de belirttiğim her şeyin nedeni olup da kendi nedeni olmayan varlık fikri TAMAMEN REDDEDİLİP yerine sonsuz nedensellik zinciri konulabilir. Yaratıcı argümanını bu şekilde önemsizleşir, çünkü bu argümana göre bir yaratıcı varsa , onun da bir yaratıcısı mevcut olmalıdır.Kendi sebebi olmayan bir varlığın olamayacağı iddia edilirse ve nedensellik zincirine ezeli ve ebedi olma niteliği atfedilirse yaratıcı fikri önemsizleşecektir
3.Varlığın var olduğu reddedilebilir : Varlığın var olduğu bilimin bir ön kabulüdür fakat felsefi düzlemde varlığın varlığı tartışılabilir bir konudur. Eğer Hiç bir şey yoktur, olsa bile bunu bilemezdik ,bilsek bile başkalarına aktaramazdık diyen Gorgiasın Nihilist felsefesine ulaşırsak , Yaratıcı , Tasarımcı vb kavramlar tamamen önemsizleşecektir. Septik,Nihilist,Sofist felsefeler Tasarımcı argümanını çökertmek için bire birdir.Bir şeyin nedenini o şeyin özü olarak tanımlayıp Bir şeyin nedeni yoksa o şey de yoktur, o yüzden evren bir hiçliktir evren bir yokluktur demek de alternatif bir çözümdür ayrıca.