Sorulara Dön
Furkan Deniz Limon
Üye

Süpernovalar evrendeki en güçlü patlamalar mı?

Güneşin üretebiliceği enerjiden çok daha fazla enerji ortaya çıkıyormuş
576 görüntülenme
  • Soruyu Takip Et
Ertuğrul Genç
Astronomi meraklısı

Hipernova patlaması, süpernova patlamasından çok daha güçlüdür. Süpernova patlaması, bir yıldızın son evrelerinde ya da beyaz cüce olarak bilinen bir yıldızın kontrolsüz nükleer füzyona girmesi sonucunda oluşan çok parlak ve çok güçlü bir patlamadır. Hipernova patlaması ise, çok büyük kütleli bir yıldızın çekirdeğinin çökmesi sonucu oluşan ve bir kara delik meydana getiren çok daha parlak ve çok daha enerjik bir süpernova türüdür. Hipernova patlaması yüzlerce kat daha fazla enerji ve gama ışını yayabilir. Hipernova patlamaları çok nadir görülür.

Hipernova patlaması yaşamış bir yıldız örneği olarak SN 1998bw verilebilir. Bu yıldız, 1998 yılında ESO 184-G82 galaksisinde gözlemlenen ve bir gama ışını patlamasıyla ilişkilendirilen çok parlak ve çok enerjik bir süpernova türüdür. Bu yıldızın kütlesi Güneş’in yaklaşık 40 katıydı ve patlama sırasında bir kara delik oluştu. Hipernova patlaması yaşamış başka bir yıldız örneği ise Eta Carinae’dir. Bu yıldız, 19. yüzyılda büyük bir parlaklık artışı yaşamış ve hipernova adayları arasında sayılmıştır. Bu yıldızın kütlesi Güneş’in yaklaşık 100 katıdır ve gelecekte hipernova olarak patlayabilir.

Tüm Reklamları Kapat

1. spaceplace.nasa. What Is A Supernova? | Nasa Space Place – Nasa Science For Kids. Alındığı Tarih: 20 Mayıs 2023. Alındığı Yer: spaceplace.nasa | Arşiv Bağlantısı
  2. M. Çatık. Hipernova Nedir? Süpernova Ve Hipernova Arasındaki Farklar Nelerdir?. (30 Kasım 2020). Alındığı Tarih: 20 Mayıs 2023. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı
Ahmet Alperen Mercan
Popüler bilim meraklısı

Hayır. Yüksek kütleli yıldızların ömürlerinin sonunda yaptığı süpernova (2. tür) patlamalarından daha güçlü olan hipernovalar, süpernovaların 10 ile 100 katı kadar güçlülerdir. Kütlesi 30 güneş kütlesinden daha büyük olan yıldızların, ömürleri sonunda yaptıkları patlamadır.[1]

ESO 184-G82 gök adasındaki SN 1998bw hipernovası.
ESO

Hipernovalarla ilgili daha ayrıntılı bilgi için şu makaleyi okuyabilirsiniz.

Tüm Reklamları Kapat