Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap

Şu satürn ve jupiterin yaklaşması olan "büyük buluşma"sından sonra çok garip bir 200 yıl geçireceğiz deniliyor. Bu doğru mu? Doğruysa nasıl?

Doğru değil tabii ki. Her zaman ki şarlatan uydurması söylemler. Gezegenlerin, sizin bakış açınızdan aynı hizaya gelmesiyle, deniz manzaralı evinizin önünden kuş geçmesi arasında hiçbir fark yok.

Gezegenler (doğal olarak) yörüngeleri üzerinde, Güneş etrafında dolanıyorlar. Her birinin dolanma hızları farklı, örneğin Dünya için bu 1 yıl bildiğimiz üzere. Jüpiter için 12, Satürn için ise 29 yıl. Kimisi daha uzaktan turladığı için daha uzun sürüyor. Haliyle bu sırada rastgele dizilimler ortaya çıkıyor (doğal olarak). Bazen iki gezegen bizim bakış doğrultumuza denk geliveriyor. Bu olasılıksal olarak gayet doğal bir durum.

İkisinin yaklaşık olarak aynı hizada görünmesinin, ikisinin başka bir konumda görülmesinden hiçbir farkı yok tabii ki. Fakat insanlar ender olayları seviyor, "Aaa diyor bak Satürn ile Jüpiter yaklaşacakmış", olur yani yaklaşır. Sürekli olan bir şey, bunda bu kadar garip bir şey yok benim için. Çünkü tüm günüm zaten astrofizikle geçiyor. Fakat konuya çok yabancı birisi için sıra dışı bir olay gibi geliyor. En baştaki manzara-kuş örneğini de bu yüzden verdim. "Gezegen" kavramı bize "voovv" dedirttiği için sanki bunlar aynı doğrultuya gelince bir şey oluyormuş fikri doğuyor. Halbuki hiçbir olayı yok.

Zaten Mars'tan baksanız aynı manzara yok. Tamamen tesadüfi, doğal bir kavuşum. Evren kanunları Mars'a başka bize başka mı işliyor? Tabii ki hayır. 21. yüzyıldayız geçelim artık bu kehanet safsatalarını.

Tabii bazı şarlatanlar da bu olayın yarattığı "şaşırtıcı etkiyi" kullanmaktan kaçınmıyor. Öyle olunca da ne yazık ki bunlara inanan birçok kişi oluyor.

Tevfik Uyar hocamız da bu konuda güzel bir video paylaştı geçtiğimiz günlerde: https://www.youtube.com/watch?v=I2qDNqrnbY4

“Gün boyu ilginç bir şey fark etmediyseniz, pek de iyi bir gün geçirmemişsiniz demektir.”
J. A. Wheeler