Sorulara Dön
Matematik

Su dolu bir bardak yere döküldüğünde saçılan su moleküllerinin matematiksel (olasılık) açıklaması var mıdır?

Daha iyi anlatabilmek için: örneğin elimizde iki adet su bardağı var ve ikisinde de 100 ml su var. Her iki su bardağını da (sürtünmesiz, aynı ortamlarda) aynı açılarla (30°-40°) eğdiğimizi varsayalım. Her şeylerini aynı ayarladık, her iki döküşte de su molekülleri aynı yere mi dökülür? Bunun olasılık alanında bir açıklaması var mıdır?

Olasılık alanından tam olarak emin olmasam da bildiğim bir şey var: Fizik kuralları her yerde aynıdır. Eğer dediğiniz gibi bir ortam oluşturulursa (ki bu kesinlikle pratikte mümkün değildir, en azından şimdilik çünkü tek bir molekülün azlığı veya fazlalığı çok küçük de olsa farklı sonuçlar meydana getirecektir) sonuç da aynı olacaktır. Örneğin bir tüy parçasıyla demir bir top yüksekten atıldığında normal koşullarda m.g=k.A.V2 formülüne göre demir topun hızı tüyden hızlı olur ancak sürtünmesiz bir ortamda formül m.g=m.a’ya dönüşür ki bu da her iki maddenin de eşit hızlarla ve ivmeyle aşağıya düşmesine sebep olur. Tek bir faktör değişti: sürtünme. Bu sayede sonuç birbirine yakın oldu.

Yani sorunuzun cevabına gelecek olursak. Bahsettiğiniz şey bir fikir. Bu fikrin gerçek hayatta bir karşılığı gerçek bir karşılığı olmasa da matematiksel ya da teorik evrende karşılığı olan bir durum. Yani her şeyi aynı iki su aynı yere tamamen aynı koşullarda dökülürse (bakın hiçbir sürtünme, farklı bir kuvvet vs. işin içine dahil edilmeyecek ki bu oldukça imkansız bir durum) aynı şekilde sonuç verir.

Bahsettiğim demir top - tüy olayı için kaynaktaki linke tıklayın. İyi günler.

• Youtube. Sürtünmesiz Hava Ortamı. (23 Mayıs 2021). Alındığı Tarih: 23 Mayıs 2021. Alındığı Yer: Yt | Arşiv Bağlantısı