Sorulara Dön
Felsefe

Şu an içinde bulunduğumuz an (zaman) en son (en güncel) an mıdır?

Yani bir diğer deyişle, uzay zaman içinde sadece kendimize ayrılmış bir dönem içinde mi yaşıyoruz, yoksa hakikaten de biz en son muyuz? Buna bağlı olarak zamanda yolculuk teorik olarak mümkün müdür?

İçinde bulunduğumuz şartları referans alarak, evrensel zaman için tanım yapamayız. Evren saati ile bütün insanlık, bir kaç saniyedir vardır yaklaşık olarak. Bizim hissettiğimiz zaman algısı dışında, fizik evrene ait zaman açısından önce-şimdi-sonra gibi ayrımlar söz konusu değildir. Bu sanal bir ayrımdır. Bu yüzden şimdi, tamamen bize göre güncel bir an'ı ifade etmektedir. 3+1 boyut altında varlığını sürdüren her varlık için zaman boyutu etkin-faaldir. Oysa mekanda HIZ ın artması bile bu şimdi-AN'ı doğrudan değiştirmektedir. Yüksek hızlarda (ışık hızına yaklaştıkça) kişinin ŞİMDİsi, hareketsiz insanların şimdisinden hızla ayrışacaktır. Hızlanan kişi, zamanın çok küçük bir miktarı SONRAsına gidecektir. Ve bu teknik-teorik olarak gayet mümkündür yeterli hıza ulaşılabilirse. (Uzun süre uzayda kalan astronotlar zamanın çok küçük miktarlarında zamanda sonraya gitmekte kütleçekimden uzaklaştıkları ve belli bir hızda kaldıkları için) Sadece hız tek başına zamanda yolculuk demek, sadece kütleçekim etkisinden uzaklaşmak da zamanda yolculuk demek, ancak bu yolculuk, kütleçekim etkisinde kalmaya devam edenlere göre dir. Rölativite, zamanın konuma hıza göre değişkenliğini açıklar zaten. Tek bir şimdi bile yoktur aslında. Ancak benzer şartlarda bulunanların şimdi leri o kadar yakındır ki, aynı an da yaşadıklarını düşünürler.

Zamanda yolculuk gayet mümkün ise, bir miktar zamanda ileri giden biri, bizim şartlarımıza göre SONRAyı yaşayabilmektedir. Bu durumda bizim içinde bulunduğumuz ve birbirine yakın olan AN, zamanda ileri gitmiş kişi için GEÇMİŞ olmaktadır. Soruda geçen bize ayrılmış bir dönem değil de, bizim içinde bulunduğumuz şartlara ait zamanı yaşıyoruz evet. Daha büyük bir gezegene gitsek, dünyadaki kişilere göre zaman daha yavaş geçecektir. Yani oradaki şartların zamanını yaşayacaktır.

Soruna yanıt veren arkadaş çok güzel açıklamış. Ancak daha da kapsamlı bir açıklamayı incelemek istersen, ünlü fizikçi Stephen Hawking'in Deha isimli belgesel serisinin içerisinde yer alan 'Zamanda Yolculuk Mümkün Müdür?' isimli bölümünü izlmeni öneririm. Kendisi bu belgesellerde fizikle veya matematikle uğraşmayan insanlarla birlikte herkesin kafasını kurcalayan sorulara cevap veriyor.

Sorunla ilgili bölüm ise işte burada: https://www.youtube.com/watch?v=DOjPeOsIu28