Sorulara Dön
Gülfidan Tunç
Üye

Sizce "ırk" mı doğru,"etnik köken" mi?

Sevgili bilim severler, ırk diye bir şeyin olduğunu düşünüyor musunuz? Çünkü bütün insanlar arasın da %0,1'den az fark vardır. Evrim Ağacı 'nın bu konu hakkında videosunu izledim. Bence etnik köken tamımı doğru. Evet, biliyorum herhangi iki topluluk diğerlerine göre daha fazla yakın olabilir.
Sizce "ırk" mı doğru,"etnik köken" mi?
Efe Kızıltuğ

"Irk" ve "etnik köken" kavramları sıkça kullanılsa da, bu terimler arasında önemli farklar bulunmaktadır ve her biri farklı bağlamlarda kullanıldığında farklı anlamlar taşır.

"Irk" kavramı, genellikle fiziksel özelliklere dayanarak insanları sınıflandırmak için kullanılır. Ancak, modern bilim bu kategorizasyonun biyolojik olarak geçerli bir temeli olmadığını göstermiştir. İnsan genetik çeşitliliği, "ırklar" olarak adlandırılan keskin sınırlarla ayrılmaktan ziyade, sürekli bir gradyana daha çok benzer. İnsanlar arasındaki genetik farklılıkların büyük çoğunluğu, herhangi bir "ırk" içinde bulunur ve farklı "ırklar" arasında değil. Bu nedenle, birçok bilim insanı ve antropolog "ırk" kavramının sosyal bir inşa olduğunu ve biyolojik bir gerçeklikten ziyade sosyal ve tarihsel bağlamlarda anlam kazandığını belirtir ama etnik köken kelimesi kültürel faktörlere, örneğin dil, din, milliyet, tarih, gelenekler ve kültürel uygulamalar gibi unsurlara dayanarak insanları gruplandırmak için kullanılır. Bu kavram, bireylerin kendilerini nasıl tanımladıklarını ve topluluklarıyla nasıl bir bağlantı hissettiklerini yansıtır. Etnik köken, biyolojik değil, kültürel bir kavramdır ve bireylerin ve grupların kimliklerinin önemli bir parçasını oluşturur.[3][4]

Tüm Reklamları Kapat

Bu bağlamda, "etnik köken" terimi, insan topluluklarını tanımlamak için "ırk"tan daha doğru ve kapsayıcı bir yaklaşım sunar. İnsan grupları arasındaki farklılıkları anlamada kültürel, tarihsel ve sosyal faktörlerin daha önemli olduğunu kabul eder. Genetik araştırmalar, tüm insanların genetik olarak büyük oranda benzer olduğunu ve "ırklar" arası keskin biyolojik farkların olmadığını göstermiştir. Dolayısıyla, etnik köken kavramı, insan topluluklarının çeşitliliğini anlamak ve tanımlamak için daha uygun ve duyarlı bir tercih olarak öne çıkar.[1][2]

1. web.archive.. Wayback Machine. Alındığı Tarih: 12 Şubat 2024. Alındığı Yer: web.archive. | Arşiv Bağlantısı
  2. www.nejm. The Role Of Medical Schools In Propagating Physician Bias.. Alındığı Tarih: 12 Şubat 2024. Alındığı Yer: www.nejm | Arşiv Bağlantısı
  3. L. M. Gannon. Race Is A Social Construct, Scientists Argue. (5 Şubat 2016). Alındığı Tarih: 12 Şubat 2024. Alındığı Yer: Scientific American | Arşiv Bağlantısı
  4. L. M. Gannon. Race Is A Social Construct, Scientists Argue. (5 Şubat 2016). Alındığı Tarih: 12 Şubat 2024. Alındığı Yer: Scientific American | Arşiv Bağlantısı
Gökdeniz Sağlam
Araştırmacı Yazar

Bence etnik köken daha doğru bir ifade ama insanın diline yapıştığı için bu konuda dikkat ettiğim halde bende ırk kelimesini kullanıyorum.

Sık sık hayvanlardan bahsederken ırklardan ve saflık oranlarından bahsederiz, hayvanlar bir kenarda dursun söz konusu insanlar olduğunda şu an dünyadaki hiçbir kategorizasyon insan ırklarını tanımlada yeterli değildir. Bu da ırk kavramının bilimsel olarak yanlış, doğrulanabilir olmadığını bize ispatlar.

Tüm Reklamları Kapat

Elbette bir bireyin en başta fiziksel özelliklerine bakarak onun etnik kökenini tanımlayabilir ama ırkını tanımlamak imkansıza yakındır. Zira gerçekleşen dna testlerinde katılımcıların fenotip olarak belirgin bir özellik göstermediği halde oldukça farklı kökenlerden genlere sahip olduğu görülüyor. Dna’ya bakılarak kişinin baskın etnik kökeni belirlenebilir ama buda insanı belli bir ırksal kalıba sokmaya yeterli değildir.

Bu yüzden dolayı; ırk diye bir şeyin şu an bilimde pek bir karşılığının bulunmadığını ve doğru kavramın etnik köken olduğu düşünmekteyim.

1. Ç. M. Bakırcı. Günümüzde İnsan Türü Tek Bir Irk Mıdır? Geçmişte İnsanlarda Irklar Var Mıydı? | Bilimkurgu Kulübü. (19 Nisan 2021). Alındığı Tarih: 11 Şubat 2024. Alındığı Yer: Bilimkurgu Kulübü | Arşiv Bağlantısı
  2. Human Rights Center | İstanbul Bilgi University. Türkiye'de Irk Veya Etnik Köken Temelinde Ayrımcılığın İzlenmesi Raporu. Alındığı Tarih: 11 Şubat 2024. Alındığı Yer: Human Rights Center | İstanbul Bilgi University | Arşiv Bağlantısı
Sercan Kaya
Türkiye'de ötekileştirilen Kürt ırkından olmam.

Bu soruya cevap vermeden önce doğru şekilde kavram tanımlaması yapılması gerekir diye düşünüyorum. Çünkü kavram karmaşası sorunu her zaman sorunları ardından getirmekle beraber konuyu anlaşır olmaktan uzaklaştırıyor[1].Bir etnik köken veya etnik grup, kendilerini diğer gruplardan ayıran algılanan ortak nitelikler temelinde birbirleriyle özdeşleşen bir grup insandır[2]. Irk, antoropojik olarak insanların fenotipik özelliklerini baz alarak belli bir dizi fiziksel ve genetik özellikler taşıyan gruplardır[3]. Kavramsal olarak basit bir dille tekrar anlatmak gerekirse ''ırk'' soydan gelen genetiksel özellikler, ''etnik köken'' ise daha çok farklı genlerden gelmiş, küreselleşmenin ana etkileri ile bir ülke sınırları içerisinde homojen hareket eden nüfus yoğunluğuyla ortaya çıkmıştır.

Peki belirtilen ''ırk mı doğru, etnik köken mi'' sorusuna cevep ne olmalıdır? Tabiki bu yine işaret edilen gruba bağlı olarak cevaplanabilecek bir sorudur. Örneğin, aynı soydan gelmiş bir kabileye ırk demek daha doğru olur ama farklı ırklardan meydana gelmiş ABD gibi topluklara etnik köken sorusu sormak gayet normaldir. Şahsi fikrim sorulursa ikisi arasında ince bir fark vardır. Bu fark ise orjinden gelen topluma ırk, birden fazla ırklarla beraber yaşayıp soy birleşimi yapması sonucu çıkan yeni topluluğa etnik köken denmesi en doğrusudur. Uzmanı olmadığım bu konuya okuduğum iki makaleden ve kendi düşüncelerimden çıkarabileceklerim bu kadardır.

Tüm Reklamları Kapat

1. Kanchan Chandra. Constructivist Theories Of Ethnic Politics. (1 Ocak 2012). Alındığı Tarih: 12 Şubat 2024. Alındığı Yer: WorldCat | Arşiv Bağlantısı
  2. Celalettin VATANDAŞ. Çok Kültürlü Yapida Ulusal/Etnik Kimlikler (Kanada Örneği). (1 Ocak 2001). Alındığı Tarih: 12 Şubat 2024. Alındığı Yer: acarindex | Arşiv Bağlantısı
  3. Özge ÜNLÜTÜRK, et al. "Irk" Kavramının Tarihsel Gelişimi Ve Adli Antropolojide Kullanımı. (1 Ocak 2015). Alındığı Tarih: 12 Şubat 2024. Alındığı Yer: dergipark | Arşiv Bağlantısı
Zübeyir Yanık
Düşünen bir insanım

1. Sağ lob ve sol lob, et al. (Akademik makale, 2007). Götümden Bilgiler. Not: Kaynağım yok fikrilerim var hiç bir felsefeciden kaynak istenmedi ama söylediklerine itimat edildi..
Sorulara Dön
Zırvasız Bilim: Konuşabilen Bitkiler, Yapay Zekanın Sonu, Aşırı Yaşlı Karadelikler!
İnci Nasıl Oluşur?
Tıraş Edilen Sakal Daha Gür Çıkar mı?
Büyük Elmas Yalanı: Aşıkları Nasıl Kandırıyorlar?