Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Proton ve elektron birleşimi mümkün mü?

Serbest bir protonu ve serbest bir elektronu merkezleri aynı doğru üzerinde olmak şartıyla bir birine yaklaştırdığımızı hayal edersek. Merkezleri aynı doğrultuda olduğundan dolayı ve elektriksel çekim kuvvetinden dolayı sapma olmadan, elektron yörüngeye oturamadan direkt birbirlerine yapışacaklardır. Bu mümkün müdür?

Merhabalar. Sorunuza pozitif yüklü bir cisim ile negatif yüklü bir cismin birbirini çekmesi şeklinde yaklaşacak olursak söylediğiniz olağandır ancak atomla ilgilenmeye başlarsak maalesef beklediğimiz şekilde olmayacaktır. Bunun nedenini kısaca açıklamaya çalışacağım. Heisenberg'in Belirsizlik İlkesi gereği bir elektronun atom içerisinde aynı anda momentumunu ve konumunu eksiksiz şekilde hesaplamamız olanaksızdır. Atomun hacim olarak büyük kısmı yörüngelerden ve çok küçük kısmı çekirdek tarafından oluşur. Bildiğimiz gibi elektronlar çekirdeğe yaklaşırken yörüngelerini küçültürler ve bu yörünge değişimleri sonucunda da enerji kaybederler. Eğer ki bir elektron atomun çekirdeğine yani protonlara yaklaşacak olursa konumunun tespit edilmesi o kadar kolaylaşacaktır bunun sonucunda Heisenberg'in ortaya koyduğu denkleme göre elektronunun hızının da bununla orantılı olarak artması gerekmektedir. Yani enerjisinin artması gerekir. Ancak az önce de belirttiğim gibi elektronlar yörüngelerini küçülttükçe uzaya enerji salınımı yaparlar. Bu durumda da bir çelişki söz konusu olduğundan elektronlar fizik yasalarına uyum sağlayarak atomun çekirdeğine doğru çekilmezler. Evrim Ağacı'nda yayınlanmış yazılardan birini kaynak olarak bırakacağım. O yazıdan konu hakkında daha detaylı bilgi edinebilirsin.

Puan Ver

• Yazar Yok. Elektronlar Neden Çekirdeğe Düşmezler?. (29 Ağustos 2020). Alındığı Tarih: 29 Ağustos 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı

“Biyoloji bir bilimdir. Evrim ise onu eşsiz kılan gerçektir.”
Jared Diamond