Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Pierre telihard tam olarak neyi savunuyordu? Evrim üzerine düşünceleri nelerdi?

Teşekkür
Hatırla (1)
Takip

Merhaba!

Pierre Teilhard'ın evrimsel süreçlere ilgili görüşlerini kesitlere ayırarak açıklayayım. Öncelikle böceklerin evrimiyle ilgili bazı tezleri var. Teilhard’a göre böceklerin anatomik bağlamda gelişimleri bitmiştir. Teilhard böceklerdeki bu durumu beynin gelişimini engelleyen bir dış“zırh” ile açıklar. Kısaca bu ilk evrimleşme evrelerinden bahsettikten sonra insan ve aklın evrimleşmesiyle ilgili olan görüşlerinden bahsedelim. “İnsan Fenomeni” adlı kitabının önsözünde de belirttiği gibi Teilhard’a göre insan, “dünyanın statik bir merkezi” değil, evrimi sürükleyen ve yönlendiren eksendir. Akıl ve reflektif düşüncenin nasıl ortaya çıktığı sorusunun cevabını aradığımızda ise, Evrensel tekamül sistemi içerisinde reflektif düşüncenin doğuşundaki ön koşullara baktığımızda bunlardan en önemlisinin düşüncenin yoğunlaştığı yerin yani kafatasının gelişimi olduğunu söylemek mümkündür. Teilhard’a göre insan öncesi ilk dönem türlerinde kafatasının kapasitesi daha küçüktü.

(Bu paragraf Teilhard'ın görüşleri sadece) Bu, ağır ağız yapısının kafanın en üst bölümündeki çene kemiğine ait kasların daha kalın olmasını gerektirdiği içindir. Neandertal adamın ağız yapısı dikey olarak daha bağımsızdı, serbestti ve bu da ona frontal lobun gelişmesi için gerekli olan kafatasının o bölümün kapasitesinin daha büyük olmasına imkân vermiştir. Kro-magnon adama ise tam kapasiteli kafatasına sahip gerçek insan protitipi de denilebilir. Kafatasının kapasitesinin artması düşünce yoğunluğunun artmasına da izin verdi. Bu şekilde merkezilik ile kollara ve şubelere ayrılma da gerçekleşmiş oldu.

Teilhard’a göre evrimin büyüyen ucunda insanın gelişme kaydetmesiyle beraber fiziksel aktivitenin istatistikî olasılıkların etkisiyle şu ana kadar sadece körü körüne işleyen “içsellik” şu anda sürecin bilinçsel kontrolünü ele geçirmeye başlamıştır. Teilhard bu noktada en az son otuz bin yıldan beri insanın morfolojik olarak tamamen geliştiğine dair bir kanıt olmadığını belirtir. Ona göre bedensel ve beyinsel düzeydeki evrim, bireysellik arttıkça kendi yapısal sınırlarına ulaşmış gözüküyor.Öyleyse homosapiens evrimin en üstün ve nihai sonucu mudur? Evrim sona ermiş midir? Açıklamış olduğumuz ilkeler ışığında Teilhard kesin bir olumsuzluk tavrı içerisinde bu soruyu cevaplar: Evrim henüz sona ermemiştir.

Pek güzel ve orijinal yazı olmadı ama umarım işinizi görmüştür.

Kaynak:https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1170033

Puan Ver

“Evrimin ışığı olmaksızın biyoloji bir veriler yığınıdır. Bunların bazıları ilginç veya merak uyandırıcı olabilir; ancak hiçbir bütüncül anlamı yoktur.”
Theodosius Dobzhansky